Het begint bij mij altijd met verbazing over de gedachte dat er mensen zijn die niet
zouden willen vliegen. Iedereen droomt daar toch van? De vrijheid, het
gevoel te zweven, prachtige uitzichten. En dan de lucht voelen, zon op
je rug, wind in je gezicht, en wat ik het geweldigste vind is dat je met
je lijf, met fysieke inspanning jezelf omhoog werkt - je doet het echt
zelf. Het is hard werken, inspannend en lastig vaak, en dat geeft juist
de meeste voldoening als je het voor elkaar krijgt om mooi in een
belletje te centreren en omhoog te ploeteren. En éénmaal op wolkenbasis
voel ik me helemaal zalig, bijna verlicht. Grote hoogte biedt vrijheid
en uitzicht maar ook de mentale en fysieke ruimte om overal heen te gaan
waar ik maar wil. Het is soms echt een bijna spirituele ervaring en ik
weet vrijwel zeker dat het dat niet zou zijn als het niet zo lastig was.
Het
vliegen helpt me ook om echt te concentreren, zeker als je een taak
vliegt zodat je doel een vast gegeven is. Lichamelijke inspanning +
mentale concentratie = flow, soms tenminste. Dat vind ik ook gaaf aan
het vliegen, dat je soms dat kadootje krijgt van flow, verlichting,
euforie, maar niet altijd. Vaak is het gewoon ploeteren. Als het dan een
keer wel goed lukt allemaal dan voel je je ook helemaal top. Soms hang
ik luid lachend in de lucht, gewoon superblij, omdat het zo heerlijk
voelt en omdat ik zo dankbaar ben dat ik dit kan doen.
Ik
heb wel geparapent als passagier, maar dat is het toch niet voor mij.
Bij het deltavliegen heb je echt contact met je vleugel, je hangt in
je vleugel eigenlijk en daardoor voel je je veel meer verbonden met het
toestel, dan onder een scherm. Ik vind het fijn om met m'n ogen bijna
dicht de lucht echt te voelen, sensing, zoveel mogelijk proberen
efficiënt te vliegen door je hele lijf te gebruiken en niet een apparaat
bedienen, dat is toch veel afstandelijker.
Bovendien voel ik
me wat veiliger aan een delta maar vermoedelijk is dat gewoon wat ik
gewend ben. De hogere snelheid maakt het landen wel eens extra spannend
natuurlijk, maar als puntje bij paaltje komt heb ik liever wat
beschermende aluminium buizen om me heen. Dat geeft me ook in turbulente
lucht een gevoel van zekerheid. Mijn toestel zal niet zo gauw in elkaar
frommelen en ik heb een fijne buis om me aan vast te houden als het
ruig wordt en ik voel ook vrij direct wat mijn stuurinput doet. Ook
uitwijken kan sneller en ergens wegvliegen lukt ook beter met een delta
dan met een scherm denk ik.
Deltavliegen is logistiek flink
ingewikkelder dan schermvliegen. Dat is balen, maar er is wel een mouw
aan te passen. Je gaat vanzelf organiseren dat je toch kan vliegen en na
twintig jaar weet ik niet beter, zo is mijn sport gewoon. Je hebt er in
elk geval sneller leuke contacten door, doordat we allemaal meer
afhankelijk van elkaar zijn dan schermvliegers. En trouwens, een scherm
is ook flink veel groter dan een gewoon sporttasje hoor, dus zo enorm
groot zijn de verschillen nou ook weer niet. Ik denk ook niet dat
schermvliegen echt serieus veel goedkoper is dan delta, ik durf
bijvoorbeeld best een delta van twintig jaar oud te vliegen maar met een
scherm is dat misschien niet zo verantwoord. Ok, ik heb een huis en een
auto speciaal gekocht met het oog op m'n vleugel, dat hoeft niet als je
alleen een scherm hebt. Maar zonder m'n vleugel ben ik nog altijd heel
blij met m'n huis (en doe ik de auto weg...).
Deltavliegen
heeft mijn persoonlijkheid verregaand gevormd. Dat heeft niet alleen
positieve kanten (ik heb weinig tijd voor niet-vliegende vrienden en
bovendien ben ik nogal saai geworden doordat ik zoveel over vliegen
praat; mensen nemen vaak aan dat ik vreselijk avontuurlijk ben en dat
irriteert me mateloos omdat het beeld uitgaat van hun angsten in plaats
van mijn passie; ik heb niet in mijn loopbaan geinvesteerd omdat ik
buiten mijn werk 100% met vliegen bezig ben; ik ben wel erg veel
geconfronteerd met verdriet, pijn en gemis), maar all in all denk ik dat
ik een volwassener en gelukkiger mens ben dan ik zou zijn geweest als
ik niet vloog. Al was het maar door de geweldige mensen die ik dankzij
het vliegen ontmoet heb en de ontelbare keren dat iemand aardig of
behulpzaam of gewoon leuk was.
Hadewych, there are many roads however all eventually lead to Rome, the home of 'vol libre'. Having experienced paragliding, hanggliding and gliding I appreciate the positive aspects which each has. Any eventual choice has to fit in your own lifestyle and connection with flying as you experience it however when you come to the day when hanggliding doesnt fit in your lifestyle I hope you wont give up flying altogether but first seek if the other forms of flying do fulfill your needs. This was my case when I moved from hanggliding to gliding here in Australia but if I returned to the Netherlands there would be nothing stopping me returning to hanggliding or paragliding again. It is all a means to an end which is what your posting describes.
BeantwoordenVerwijderen