03 april 2011

lieren met de covert






Het was weer als vanouds gezellig bij de Buizerd en ondanks de harde wind waren er toch zo’n tien, twaalf piloten komen opdagen voor de eerste vliegdag van het seizoen (voor de meesten dan). Ik showde poepietrots m’n Covert en het kwam ook wel prettig uit dat Martin er was, die kon ik gelijk vragen om wat hulp met m’n nieuwe spullen.
Nu ik zonder trui en pakzak vloog paste het harnas prima, en de gesp op m’n borst biedt zo nog wel enige ruimte. Nou is het een kwestie van leren de voetplaat te gebruiken om tussen verticaal en horizontaal te switchen, en om de buttlever te bedienen voor m’n angle of dangle. Ik geloof dat het voetplaatgebeuren nog het lastigst is, ik ben zo gewend met de Tenax dat dat bijna vanzelf ging. Nou hangt m’n lierrelease ook nog ns erg laag voor m’n buik bij dit harnas, en ik heb m’n ouwe hangloop weer in het toestel gehangen zodat ik aan de hoge kant in m’n a-frame hang, dus al met al was het heel hard werken gisteren. Het duurde bij elke start lang voordat ik m’n voeten in de boot kreeg, dan was het een hele klus om voorover te duiken, en dan was ik alweer bijna boven de lier terwijl ik nog om moest schakelen. De derde keer lukte dat ook niet meer, ik was veel te moe, maar goed ik heb toch drie startjes gemaakt en het harnas wordt steeds vertrouwder. Proberen om me te concentreren op lichte termiek in de keiharde wind is wel heel lastig zolang m’n lijf nog niet vanzelf beweegt. Never mind, de komende tijd heb ik weer voldoende te oefenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten