Gemona |
Ik weet niet meer of er tussen Arne en Peter nog anderen
binnenkwamen, maar Peter Benes deed zijn final op dezelfde lijn als Christian
zodat hij precies voor de tent zou flaren. Hij kwam gewoon goed binnen, knalt
ineens opzij en crasht zo hard dat hij makkelijk botten gebroken had kunnen
hebben. Nu was het alleen een upright van tegen de tweehonderd euro. Het kwam
overduidelijk door de turbulentie van de helikopter; dat soort turbulentie kan
minutenlang voelbaar blijven.
Het stomme was dat Peter, nadat hij de man duidelijk wel in
elkaar kon timmeren, koppig volhield dat het z’n eigen fout was en dat hij een
andere lijn had moeten kiezen toen hij zag dat de helikopter dicht langs het
publiek vloog. Zo wordt het wel erg lastig om de helikopterpiloot te overtuigen
dat hij de schade moet vergoeden.
De organisatie is ondertussen extreem slecht. Er zijn vier
startplaatsen die niet zijn ingericht en waar geen kaarten van zijn gemaakt met
de opbouwnummers, hq is op de verkeerde plek, er is overal verboden luchtruim
waar de taken dwars doorheen gaan, er wordt niet met vrijwilligers
gecommuniceerd en alles ligt kilometers uit elkaar. Als piloten een
waarschuwing moeten krijgen voor het stiekem in de startrij schuiven of vooraan
opbouwen en iedereen blokkeren, haalt Suan gewoon z’n schouders op. Wij zijn
hier dus eigenlijk voor de kat z’n kut bezig als de foute piloten kunnen doen
waar ze zin in hebben, terwijl de schatjes braaf wachten tot ik hun naam roep
en dan snel in hun harnas stappen.
Trudy dreigt ermee te stoppen en ik begrijp het helemaal.
Zij is nog meer dag en nacht (letterlijk, appjes over de startvolgorde komen na
twaalf uur binnen) bezig om de lijsten te maken en de fouten van de
wedstrijdleiding te herstellen. Jamie en ik hebben het makkelijker maar ook wij
hebben nauwelijks tijd voor iets leuks.
Op naar Gemona vandaag, dichterbij Tolmezzo maar ondoenlijk
om er met 120 vleugels en 160 personen te komen. We parkeerden beneden om het
laatste stukje te lopen, totdat ik ontdekte dat het om bijna twee kilometer
ging terwijl mijn shin splint nog steeds pijnlijk is. Ik draaide om, om de auto
alsnog te gaan halen, en kwam bijna jankend beneden. Scheurde voorbij de
parkeerwacht die niemand doorliet omdat er auto’s naar beneden zouden komen,
kwam ergens bij een onmogelijk stuk voor mijn veel te lage Volkswagen, plempte
de auto ergens in de schaduw middenop de berg, en gebruikte m’n krukken.
Verderop kreeg ik gelukkig een lift want het huilen stond me echt nader dan het
lachen, maar het maakte allemaal weinig uit. We waren sowieso te laat om de
nummers nog goed in te steken, en veel te vroeg om aan de slag te gaan want het
duurde uren voordat alle vleugels er waren en opgezet op veel te krappe
plekken. Toen het window éénmaal open was gedroegen de piloten zich
voorbeeldig, morgen wil ik ze proberen te bedanken bij de briefing. Het was
bloedheet, er was totaal geen plek om te keren en opnieuw klopten de lijsten
niet helemaal. Ik moest zeker vijf mensen ergens tussen proppen, nadat ik
anderen al had verteld dat ze na Wayne, na Serge, na Joakim waren. Bovenop al
die hitte kwamen er berichten over onweer op de taak en juist de minder goeie
piloten, de achtersten, moesten beslissen of ze zouden starten. Voordat de
allerlaatste van de berg af was werd de taak gecancelled en ik liftte met mijn
knappe ambulancepleeg terug naar de auto. Eindelijk een beetje vroege avond met
echt eten en boodschappen voor een normaal ontbijt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten