10 december
Vantevoren had ik niet echt bedacht hoe ontzettend blij ik
zou zijn om weer terug in Australië te zijn. Het was vooral stressen, werken,
regelen en de reis verduren. Maar toen ik bij de pickup op Michael stond te
wachten had ik onwillekeurig een gigantische smile op m’n smoel. Het voelt
ruikt klinkt meteen als Australië. En wat ik allemaal vergeten was! Dat de
vogels klinken als gestoorde mensen in een Victoriaans gesticht, of als
mechanische apparaten. Dat het water naar chloor ruikt. Dat je een keuze moet
maken uit vijf knopjes om het licht in de badkamer aan te doen. Alle kranen
lekken. Hoe fijn de warmte is.
Op een brede medepassagier na verliep alles bijzonder
soepel. Beide vluchten duurden iets korter dan gepland, ik bekeek een paar
mooie films en m’n bagage lag al vrij snel op de band. Michael en z’n familie
pikten me op de terugweg van hun avondje met vrienden op en na een uurtje
bijkletsen lag ik om elf uur in een bed. ’s Ochtends bracht Elena me naar het
station waar ik ontdekte dat ik over m’n datalimiet zat, vergeten was m’n
bankpas voor buiten Europa te activeren, en m’n plattegrond van Sydney niet bij
me heb. Ik stapte uit bij Wolli Creek omdat ik vroeg genoeg was en niet bereid
om 25 dollar te betalen voor de laatste twee haltes, maar zonder telefoon of kaart
bleek het toch wel een iets te ambitieuze onderneming. Als je in zo’n situatie
de weg vraagt roept iedereen standaard dat je helemaal niet naar domestic
airport kàn lopen, veel te ver. Eigenwijs deed ik het natuurlijk toch en daar
doen m’n voeten nu nog pijn van. Vlak voor het autoverhuurbedrijf haalde
Charlie me in en zij had gelukkig wel data. De dikke SUV kregen we mee met de
waarschuwing dat er absoluut niks op het dak mocht (en kan, want de dakrails
van het plaatje zitten er toch niet op) en dat ik absoluut niet op dirtroad mag
rijden – de twee redenen waarom ik zo’n onhandig monster heb gehuurd. Charlie
is thuis gewend om links te rijden dus zij deed de eerste shift. Ze is jong
maar ik voel me veilig genoeg naast haar. Bij het vliegen had ik ook al
opgemerkt hoe verstandig en gezond zelfverzekerd ze is. Intelligent, mooi,
leuk. Ik denk dat we het wel met elkaar gaan vinden.
De eerste stop was de Moyesfabriek voor de verplichte
bedevaart en een bezoekje aan Vicki en Jenny. Bill was die ochtend in het ziekenhuis opgenomen.
Hij is 87 en was op z’n hoofd gevallen, niet goed. De dokter had gevraagd of ie
wist welke dag het was en welk jaar, en daar antwoordde hij correct op. Op de
vraag hoe hij op de eerste hulp terecht was gekomen zei hij “my weaklink broke”.
Hoe treurig ook, ik vind het toch wel een schitterend antwoord in zijn
situatie.
Daarna met de wifi van Michael in gevecht met Tesltra en met
m’n bank, mogelijk werkt alles nu. Behalve m’n Nederlandse simkaart dan, toch
onhandig. Daardoor wisten Jorj en Franco niet dat we rond etenstijd aankwamen
in Kiama Downs maar het paste allemaal keurig en een uur na aankomst zaten we
aan de broccoli. Te praten over parapenten en mijn mogelijkheden om dat te
leren, over vliegen op Stanwell Park waar ik voor het laatst misschien wel acht
of negen jaar geleden met m’n Litespeed gevlogen heb. Over ongevraagd en
negatief advies dat wij als vrouw kennelijk aantrekken – je vloog te langzaam
je startte niet goed je moet beter landen enz. enz. Strontvervelend. Ook al hebben
ze vaak gelijk, het helpt bepaald niet en het vliegen wordt er ook niet leuker
van.
13 december
Pas een paar dagen hier maar het lijkt alweer een hele tijd,
ondanks het slechte slapen. We hebben allebei op de Fun en op de Litesport
gevlogen, om de beurt en gisteren ook nog Jorj voor een derde vlucht. De
opblaasdakdragers doen het en ik heb inmiddels touw en een multitool gekocht
bij Bunnings om het frontrack vast te zetten. Pak van m’n hart. De afgelopen
twee dagen was het volledig ‘on’ op Bald Hill, iedereen zei dat het in weken
niet zo goed is geweest. Ik blijf een angsthaas en eergisteren was ik nog zo
verschrikkelijk moe dat ik niet meer dan een start, vijf slagen voor de start
en een perfecte landing op het strand
deed. Het nieuwe harnas past niet goed, grote teleurstelling, maar het
is wel goed genoeg om ermee te kunnen vliegen. Gisteren was ik fitter maar de
wind was lichter en ik had alleen de Litesport, het duurde uren voordat ik van
de nogal flauwe helling afdurfde. Franco, die al sinds acht uur ’s ochtends aan
z’n scherm hing, bleef maar roepen dat ik erbij moest komen. Toen ik dat
eindelijk deed hing ik te schudden van de kou en ik durf toch niet ver naar het
noorden te vliegen omdat ik dan geen redelijke landingsopties meer heb, dus
opnieuw landde ik na een paar minuten. Met een gigantische overshoot helemaal
tot het eind van het strand, maar wel netjes op m’n voeten.
Ha Hadewych, goed om te horen dat je reis goed verlopen is en je alle aanvangsperikelen goed bent doorgekomen. Nu alleen nog goed slapen! Sterkte! Jan
BeantwoordenVerwijderen