17 mei 2014

Slepen





Eindelijk weer ns een echte vlucht in Nederland, geweldig. Van Almelo naar Stadskanaal rijden was al genieten, de zon brak door toen ik voorbij Emmen was en de Anton Pieckhuisjes stonden in het weelderig groen. Gezellige drukte: Dees en Robbie, Rinus, Ruud, Rob Emiel Martin Mario ene Cor en ik. Rinus zette me onderin een wolk af op 600 meter, het piepte wel maar ik kon niet omhoog omdat ik niks zag. M’n tweede start ging beter, Cor wees een mooie bel aan en hoewel ik ‘m niet goed gecentreerd kreeg won ik toch meter voor meter hoogte. Geen radio, geen taak, alleen maar mooi weer en het voornemen om zo lang mogelijk in de lucht te blijven. Zigzaggend van wolkje naar wolkje dreef ik over de lintbebouwing van Stadskanaal, Nieuw Buinen, nog zo’n langgerekt dorp langs een kanaal en een weg. Lachen van geluk, zo’n vrijheid, zo prachtig, zo’n ruimte. Ik bleef lang pielen boven een voetbalveld, en toen ik eindelijk weer in de buurt van de wolkenbasis op 760 meter kwam zag ik dat het nogal veel blauw was in de richting waar ik heen ging. Dan maar terug, maar toen dreef ik over bosjes en een golfterrein en een meer, minder landingsopties. Vanaf het moment dat ik een fijne grote vrij aangestroomde wei in de smiezen kreeg zakte ik als een baksteen, en kort daarna stond ik aan de grond.
De boer kwam met mestkar en al even kijken of ik in orde was. Er is altijd even een moment dat je niet zeker weet of een boer misschien niet kwaad is, ik ben wel eens door een roodaangelopen meneer van z’n land afgejaagd. Deze meneer was gelukkig vriendelijk. Na een kletspraatje over termiek en starten en landen en drassige grond van de regen kreeg ik een smsje van Rinus die liet weten dat hij me op kwam halen, superdeluxe. Terug op het veld tentje op gezet, biertje op het terras en wat te eten, en straks lekker vroeg slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten