03 mei 2014

En weer een slechte dag bij de Buizerd

Het was lastig te bepalen waar ik heen moest: Stadskanaal is het leukst maar ook het verst en duurst en Rinus had zichzelf weer van de zondag afgehaald dus dat zag er met een noordwestelijke wind uit als slechts één dagje. Bruinehaar is m’n club, nooit gedoe met de lier of het gras of iets anders wat de halve dag kost, en het is er mooi vliegen. Maar voor vandaag was er maar één aanmelding van iemand die delta’s op kan lieren, en dat was Nico die meestal start en dan een paar uur in de lucht blijft. Maillen is slecht met noordenwind. Moergestel dus, niet ideaal kwa veld, lierbedrijf of luchtruim maar wel te doen kwa afstand en gezelligheid.

Net toen ik klaar stond om achter Jaap te starten, ging het mis. Jaap kreeg problemen, de kabel werd gekapt en hij releaste ‘m niet, en toen hij nog zo’n twintig meter boven de grond was zagen we de kabel ergens aan vastslaan zodat hij met een ruk uit de lucht getrokken werd. Afgrijselijk gezicht. Hij heeft het er met een blauw oog vanaf gebracht, tenminste het ziekenhuis vond het niet nodig hem ter observatie te houden, maar we waren erg van ons stuk. Desalniettemin was er geen reden om met vliegen te stoppen, ook al is de nieuwe kabel erg kort en zwaar en hadden we toch een vrij korte baan tot onze beschikking. Ik durfde niet verder dan de rand van het veld uit te vliegen, na het tafereel van zojuist had ik er geen enkele behoefte aan 1500 meter kabel achter me aan te slepen. Bovendien was de lucht flink in beweging zodat ik actief moest vliegen, dus met genoeg snelheid, dus hoe ik ook op en neer trapte hoger dan 270 meter lukte niet. Na een slordige landing besloot ik in te pakken, het was genoeg spanning en sensatie voor vandaag en het was inmiddels te laat op de dag om nog een supervlucht te verwachten. Bas, Rob, Sitting Bob en Tanno haalden er wel nog mooie vluchten uit, maar niemand probeerde meer Turnhout te bereiken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten