Direct nadat ik een reactie op m'n vorige blog heb
beantwoord, over verschillende menstypes en leren van fouten, lees ik een uitstekend
artikel over human error. Waarin ik onder meer een verklaring lees voor het
feit dat hele ervaren, hele goeie, piloten vergeten om zichzelf in te haken of de
verhouding condities – eigen skills fataal verkeerd inschatten. Het geeft een
beetje troost, en het bevestigt de noodzaak van een goed preflight systeem. Dat
systeem kan een papieren checklist zijn, of een serie vaste gewoontes (in mijn
geval: alles aanraken en soms hardop praten; Australisch inhaken en in gevallen
waar dat niet handig is de karabiner in m'n hand houden + hardop zeggen dat ik
niet ben ingehaakt, en dan nog altijd een hangcheck als ritueel), of een vier ogen
principe zoals bij wedstrijden, of karabinerloos inhaken.
Het artikel gaat ook over het onderwerp dat ik gisteren
met Frank besprak. Hij stelde dat sommige mensen gewoon niet zouden moeten
vliegen omdat ze echte ongeluksvogels zijn. Ik twijfel daaraan, en in dit stuk
wordt mijn twijfel ondersteund. Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat
bepaalde individuen systematisch meer ongelukken hebben dan anderen, in de zin
dat die individuen niet leren.
Over dat leren heb ik wel nog wat. Het artikel lijkt
toch vooral over mannen te gaan, als mijn intuitie klopt dat vrouwen gemiddeld
anders met incidenten en fouten omgaan dan mannen (gemiddeld). Zoals ik in m'n
vorige blog beschreef vermoed ik dat meer mannen externaliseren dan vrouwen. Ik
denk dat meer vrouwen de neiging hebben om fouten, en oorzaken voor incidenten,
bij zichzelf te zoeken. Misschien is het geen man-vrouwverschil maar zijn er
cognitieve ondersoorten van de soort 'mens'. Het zou ook zomaar kunnen dat niet
iedereen op dezelfde manier leert van fouten. Vooral niet als ze pijn doen.
Goed landen is vooral een trukje dat je altijd hetzelfde uit moet voeren. Dat wil zeggen dat je je niet moet laten afleiden door bv een hoge grondsnelheid.
BeantwoordenVerwijderenSommige mensen leren het nooit, anderen leren het nooit door een angst blokkade.
Als je een paar keer een perfecte staande nulwind landing gemaakt hebt krijg je steeds meer zelf vetrouwen en gaat het mrt verloop van tijd makkelijker.
Pieter
jij wel Pieter, anderen niet.
BeantwoordenVerwijderen