Het zou verstandiger zijn om nog een dag over te slaan.
Vandaag was er belachelijk veel wind en vrij weinig termiek, voor morgen is de
voorspelling ideaal. Maar ik heb al drie dagen niet gevlogen terwijl m’n
maatjes iedere middag sleepten, en Tricky Dicky wilde wel samen vliegen /
elkaar ophalen dus ik slikte een paar pijnstillers en haastte me om klaar te
staan voordat de wedstrijdstart open ging, om half 1. De sleep ging als
gewoonlijk perfect, volgens Steve sleep ik opmerkelijk goed. Dat heb ik vaker
gehoord, gelukkig één onderdeel van het vliegen dat ik echt onder de knie heb.
Hij zette me af in een fijne bel en ik draaide door naar wolkenbasis op 1500
meter, ondertussen met een noodgang naar het noorden drijvend. Al gauw moest ik
besluiten of en hoe ik een heuvelrug met bomen over zou steken. Het was zeker
goed te doen, maar als ik uit zou zakken en zou moeten landen in de rotor van
die heuvels, terwijl alle velden aan die kant nogal wat bomen hadden, dan zou
ik toch een probleem hebben. Maar er waren supermooie bellen, het was ook weer
zonde om dat allemaal op te geven. Toch maar besloten om niet voor de lange
vlucht te gaan, het risico was klein maar de dag was het niet waard om enig
risico te nemen. Ik probeerde terug te steken en kwam in de keiharde wind niet
meer dan een paar honderd meter vooruit op de duizend meter die ik zakte. M’n
landing op een enorm vlak en open veld was slecht, waarschijnlijk enigszins
crosswind doordat ik geen circuit durfde te doen, ik whackte hard en de vleugel
werd ondersteboven geblazen. Het lukte me te bevrijden maar m’n schouder deed
flink pijn, en de neuskap en leading edge hadden nog wat schrammen extra. Ik
hoefde niet al te ver naar het hek te zeulen. Vanwege de wind moest ik m’n
vleugel met één hand vasthouden terwijl ik met de andere hand afbouwde. Net
toen ik aan m’n harnas wilde beginnen stopte een mevrouw die me een lift naar
Forbes gaf, en toen ik uit haar auto stapte kwam Bruce langs die me naar m’n
auto bracht. Luxe! Bruce is gefrustreerd over een stomme korte vluchtje, de
enige troost die ik kan bieden is dat dat mij nou al jaren voortdurend overkomt
en voor mij is Forbes niet vijf uur rijden maar vijf dagen reizen. Bovendien is
het niet minder pijnlijk als je vaak uitzakt.
Serious kwam met me mee om me te helpen de vleugel op m’n
auto te leggen. Hij heeft er alles voor over om even van z’n broer af te zijn,
die inderdaad bloed-onder-de-nagels-trekkend traag en eigenwijs is. Maar het
geklaag schiet ook niet op dus ik heb me
weer in de aeroclub teruggetrokken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten