01 januari 2016

How good is Forbes?!


cloudbase


nieuw vlecro bij de tips
Aussie grooming

Aussie massage


M’n schouder doet pijn maar ik heb er geen spijt van dat ik wat langer gevlogen heb dan eigenlijk goed voor me is. Een makkelijk, zij het af en toe turbulent, driehoekje van 50 km met m’n herstelde Litesport, heerlijk. Makkelijk is goed, wat een domme misvatting dat je alleen leert van uitdagende taken. Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken, zodat je de juiste acties in je spiergeheugen en je hersenen inslijt en je met plezier en zelfvertrouwen zoveel mogelijk oefent. Dan word je ‘vanzelf’ beter, zonder gesteun en gekreun en zonder te schrikken van kromme uprights en gekneusde schouders. Had ik maar, had ik maar. Was ik maar langer op een enkeldoekertje blijven vliegen, had ik maar crosscountry cursussen en wedstrijdtrainingen gedaan voordat ik ging wedstrijdvliegen. Maar dat soort cursussen bestond toen nog niet. En als er één vervelende les is die ik geleerd heb is het dat je je leven niet over kan doen. Je kan niet opnieuw beginnen, ook al verkoop je je LitespeedS en ploeter je jarenlang op een Sting. Ik ben inmiddels aan alle kanten geblesseerd, sowieso niet erg fit en m’n leeftijd begint een rol te spelen. Maar gisteren, de eerste dag van een heel nieuw jaar, was goed. Het was bloedheet in Bills paddock, dustdevils gooiden vleugels van auto’s en toen ik op de dolly lag werd ik een half uur lang op en neer verplaatst omdat de wind voortdurend van richting veranderde. Ik werd opgesleept door Bruce, die extra langzaam met extra wijde bochten vloog op m’n schouder te ontzien. Te langzaam zelfs want de lucht was behoorlijk bokkig. Hij zette me af in een supermooie bel, 3,5 m/s tot zo’n 2900 meter, en eenmaal boven besloot ik om toch maar niet achter Howies team aan te vliegen omdat er naar het westen toe een dikke laag cirrus hing terwijl in het oosten de cumultjes vrolijk oppopten. Richting Parkes dus, langs de weg voor het geval ik uit zou zakken en terug zou moeten liften. Daar leek het op uit te draaien want er zat megasink en hier en daar was het vooral turbulent, zonder dat ik ergens in kon centreren, en ik voelde al hoe m’n arm het af liet weten. In plaats van Parkes mikte ik daarom op het kruispunt halverwege, en na een half uur pielen en een stukje opschuiven vond ik de verlossende bel tot 3200 meter. Het was erg lastig om te oriënteren waar de goeie kernen zaten, en een aantal luchtlagen was behoorlijk turbulent met supervette lift ertussenin. Ik kwam op 1400 meter terug boven het vliegveld. Tegen de tijd dat ik final in kon zetten was ik doodop, waardoor ik een belabberd circuit deed. Gelukkig kwam Serious meteen m’n vleugel naar de schaduw dragen en aangezien niemand van de vrijvliegers om retrieve vroeg kon ik eindeloos treuzelen met inpakken. Noma kwam naar de schade kijken en stelde vast dat het gruwelijk was, maar geen effect zou moeten hebben op de performance.
’s Avonds kookte ik de groenten die ik twee dagen geleden had gekocht, maar die bleken inmiddels bedorven te zijn. Gelukkig want Vicki en Molly hadden Mexicaans gekookt voor de vrijwilligers en gasten en ik mocht mee-eten. Bruce Wynn bleef lekkere wijn inschenken, ik doe toch niet mee met de wedstrijd plus de weersvoorspelling was matig plus m’n schouder heeft een dag rust nodig, dus ik bleef gezellig zitten. Het is raar om geen deelnemer te zijn. Aan de ene kant mis ik de uitdaging en de scores en het t-shirt en de grappen bij de briefing ’s ochtends. Aan de andere kant is het super ontspannen, ik zie toch iedereen en ook al gaan de grappen niet over mij ik ben toch elke ochtend bij briefing om de verhalen van anderen te horen. Vandaag dag 1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten