Waarschijnlijk begint het te stortregenen op het moment dat
m’n pasta begint te koken. De lucht is inmiddels zwart en het begint harder te
waaien, het zaad van de bomen waait overal in. Het aankomende onweer werd
vanmorgen al voorspeld dus er werd geen oefentaak uitgezet en ik had ook geen
behoefte om naar boven te rijden. Moe van te weinig slaap en teveel wijn hebben
we er een hang/klets/lees/zwemdagje van gemaakt, superrelaxed. Ik sta tussen de
Fransen en Claudia en Pedro, gezellig genoeg.
Gisteren een vroege start. Er draaide nog niemand omhoog,
Ollie was een half uur vóór mij direct naar de overkant gespeerd en vond daar
lift, een paar anderen ook. We bespraken hoe eng het zou zijn om het meer over
te steken. Ik heb het wel gedaan een jaar of twintig geleden, met m’n Uno, maar
dat was een smaller deel van het meer en de landingsterreinen aan de overkant
zagen er veel groter uit toen ik nog een enkeldoekertje had. Hoe dan ook, ik
startte, probeerde één rondje in de ruimte waar meestal de huisbel zit, en stak
vervolgens meteen Ollie achterna. Met m’n veel hogere prestatie vleugel bleek
het meer heel smal geworden, het zag er totaal niet eng uit. De lucht bewoog
nauwelijks, heel af en toe een piepje boven het water. Bij de richel aan de
overkant draaide ik vrij snel in een bel, en ik dacht goed omhoog te gaan maar
het was net zo’n bel als de dag ervoor: fel en wild en plotseling weer over.
Zonder overtuiging zocht ik nog even waar een rigid mooi omhoog was gegaan, om
daarna vrij snel richting landingsterrein te vliegen. Zo kon ik rustig inpakken
en een sprog bijdraaien voor de verplichte safetybriefing om drie uur. Terwijl
ik daarmee bezig was zag ik een parapenter ongelukkig naar beneden komen, maar
niemand anders had het gezien en in dit dal weet je nooit of het echt een
ongeluk is, of gewoon iemand die rare capriolen uithaalt. Bovendien, zei
Trevor, moet de reddingshelikopter hier in het hoogseizoen minstens twee keer
per dag komen om een verongelukte parapenter op te halen. Als je er iedere keer
over in de stress raakt heb je geen leven hier.
De safety-en-overige-briefings waren ok, iets minder
langdradig dan gewoonlijk. Raymond probeerde er iets interessants van te maken,
met veel aandacht voor human factors en met leuke plaatjes, en uitvoerige
uitleg over hoe te handelen in geval van een ongeluk. Daarna ook nog een
natuurbeheerder die aanwees waar de natuurreservaten zijn en toelichtte waarom
we de golden eagles met rust moeten laten. En een official die ons probeerde
wijs te maken dat we in geval van drukte met z’n vieren tegelijk moeten landen
op het deltadeel. Ondanks de belofte in het bid om geen parapentes toe te laten
tijdens de wedstrijd, zullen er gewoon tientallen parapentes zijn. En niet eens
een separaat landingsterrein. Bovendien wordt er de hele dag door voor
toeristen een tandem opgelierd aan twee kabels die over de volle lengte van ons
landingsdeel liggen; de swifts worden vanaf hetzelfde terrein opgesleept, en er
staan een heg, hekken, bomen en een brede diepe sloot om het terrein zodat je onmogelijk
op het laatste moment uit kan wijken. Het lijkt me volstrekt onmogelijk om deze
wedstrijd zonder ongelukken mee te maken. Ik ga me in ieder geval pas druk
maken om de taak als ik heel zeker weet dat ik vrije ruimte heb.
Aansluitend aan de briefings de parade, die voor de
verandering niet door het dorp ging maar gewoon rond het hq-gebouw. Blijkbaar
had de burgemeester van Doussard gewaarschuwd dat er op zondag weinig mensen
langs de kant zouden staan. De gebruikelijke speeches waren net zo lang als
anders, zodat Flip de wedstrijd geopend verklaarde voor een extreem uitgedund
publiek. Het was allemaal niet erg, want mooi weer en gezellig, en het eten was
heel veel beter dan bij andere wedstrijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten