|
weer ingepakt |
|
wachten op briefing |
|
opbouwrij |
|
Juicy |
Koud, wind, maar er waren wel wolken en als het net niet
te hard en te westelijk zou zijn konden we vliegen, dus we reden allemaal naar
boven en na eindeloze briefings en rebriefings en aankondigingen van nog meer
briefings en mogelijke beslissingen en overwegingen en nog meer beloofde
rebriefings met beslissingen stonden we rond Ă©Ă©n uur allemaal op Chabre noord.
Ik had me opgegeven voor early bird dus ik kon fijn helemaal vooraan op de
mooiste start opbouwen, om vervolgens lekker lang te gaan aarzelen en twijfelen
en kijken en besluiten. De startcondities waren voor mij goed te doen, veel
west en hard maar er waren redelijk vaak redelijk lange goeie momenten. De
metingen bij Oraison waren bizar hoog, 50
km/u en meer, maar volgens Mario was het bij Laragne allemaal veel
minder. Ik wilde verschrikkelijk graag vliegen met die mooie kouwe lucht en
felle zon, na een week alleen maar mislukte vluchtjes. En ik wilde vooral niet
landen in keiharde turbulente wind. Mezelf kennende pakte ik toch m’n spullen maar
weer in. Als ik daar langer mee had gewacht, en er waren anderen gaan vliegen,
dan was ik waarschijnlijk ook gestart. Nu stond ik in te pakken met
honderdtwintig man om me heen die allemaal rustig wachtten op de taak en mij
waarschuwden dat ik veel te vroeg stond af te bouwen. Ik vermoedde dat er
geweldig zou worden gevlogen en dan zou ik vreselijk spijt hebben natuurlijk,
maar als ik wel zou vliegen en als een herfstblaadje tegen de grond aan zou
wapperen zou ik me nog veel slechter voelen. Altijd weer de allerlastigste
beslissing, om niet te vliegen (als alle anderen het wel doen).
Precies om twee uur gooide de eerste dustdevil een vleugel
om, en kort daarna stonden de meeste mensen in te pakken in woeste rotor en
dusties. Een aantal bikkels startte, hoe later hoe slechter doordat de wind
steeds westelijker werd. Net toen ik op de oude noordstart ging kijken liep
Natalia, volledig ingehaakt met haar minihelmpje op, richting start. Ik
vermoedde dat het niet zou werken om rechtstreeks te zeggen dat ze niet moest
starten, met haar kingpost vleugel en haar vijftig kilo en haar minimale
ervaring, dus ik zag mezelf al naar Gap ziekenhuis rijden. De Ă©Ă©n na de ander
praatte op haar in. Andreas legde uit dat ze te weinig vleugelbelasting heeft
en dat de risico-pret-ratio wel heel erg uit balans was. Balasz vond het
ronduit te gevaarlijk. Froukje maakte een stopgebaar. Ik vertelde dat ze gewoon
te weinig gewicht heeft om met deze wind controle te houden. Uiteindelijk
stapte ze weer naar achter en ik was verschrikkelijk opgelucht.
Op het landingsterrein stond een puist wind en de meesten
vielen op honderd meter door een vreselijk turbulente laag, landden daarna wel
goed. De Fransen vonden het uiteindelijk een prima dag, Mario, Francoise en
Chris hebben de taak gevlogen en Laurent voor een groot deel. Ik had geen
spijt, maar met de nog hardere mistral vandaag betekent het wel dat ik niet Ă©Ă©n
goeie vlucht heb gemaakt deze week. Als de voorspelling voor morgen goed is
probeer ik alsnog een dagje langer te blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten