06 januari 2020

Australië in brand

Judi's foto van het huis waar ik zou logeren als ik m'n arm niet had gebroken


Naast alles: geluk omdat ik m’n vrienden zie, genieten van mijn tweede thuis, zon op m’n huid, slecht slapen met m’n onhandige arm, niet vliegen terwijl ik middenin vliegluilekkerland zit en het mislopen van Forbes, mijn absolute lievelingsweek van het jaar, naast dat alles voel ik me ook enorm schuldig. Ik vlieg elke keer op en neer met vervuilende vliegtuigen, ik koel af in de airconditioning van de bowles club en ik rij rond in een pooierkar die onnodig veel benzine verbruikt. Ik ben net zo veel medeveroorzaker van de catastrofe die zich hier voltrekt als ieder ander, en het enige wat ik had kunnen doen was thuis blijven. Is thuisblijven. Het beeld van een brandend continent – smerige lucht van de rook, as op het strand, huilende mensen op de radio, wilde dieren die de mensen om hulp lijken te vragen, uitstervende soorten, verwoeste dorpen – drukt me met de neus op de realiteit. Mijn levensstijl, veel van waar ik gelukkig van word, draagt bij aan vernieling en vergiftiging.
Toch wil ik volgend jaar terug komen. Terwijl ik iedereen verschrikkelijk mis en ergens zou wensen dat ze allemaal in Europa zouden wonen, is het juist de afstand die het zo bijzonder maakt. Ik koop wel wat extra bomen bij m’n vliegticket.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten