Damn! Heb ik mezelf weer te pakken. Volgens mijn
interpretatie van de rasp hoefde ik me geen zorgen te maken over onweer, maar
toen ik naar het vliegveld reed was het hele noordoosten gevuld met congestus
en regen, en het kwam in hoog tempo over me heen. Wat had ik Martin graag hier
gehad! Maar ik moet het nu echt helemaal zelf doen, Marco is een geweldige
sleeppiloot maar geen zeilvlieger dus hij kijkt heel anders naar de lucht dan
ik.
Ik besloot in ieder geval wel te starten, zó eng zag het er
nog niet uit, maar ik wist al vóórdat de vleugel uit de hangar was dat het geen
onbekommerde vlucht kon worden. Het gebrek aan retrieve speelt me ook parten:
als ik vol overgave voor het front uit zou vliegen, misschien een mooie afstand
maken, zou ik die hele afstand ook weer terug moeten lopen/liften. En
out-and-return vliegen kon wel eens afgesloten worden door het weer.
En dus was ik de hele
vlucht aan het wijfelen, zenuwachtig over de grote, lage (1700 m) wolken en de
uitstekende lift, niet overtuigd op koers en gespannen over m’n landing. Dat
leidt zoals gewoonlijk tot niks, dus ik zakte 2,5 km van het vliegveld na drie
kwartier uit. Gelukkig zijn m’n landingen inmiddels vrij degelijk, en er waren
geen gesloten hekken dus binnen een uur lag m’n vleugel op m’n auto. Af en toe
valt er een regendruppel, dus het is inderdaad niet erg stabiel in de lucht.
Omdat ik om acht uur (donker) m’n tent inkruip en voor half
tien slaap, word ik vijf uur wakker. De halve camping is dan al druk, iedereen
gaat om een uur of zes, half zeven appels plukken, doorrijden of aan de weg
werken. Veel Australiërs staan vroeg op, en veel Australiërs trekken van werk
naar werk. Misschien zijn ze daarom zo hartelijk en direct, omdat het leven
bestaat uit korte voorbijgaande contacten. Soms iets tè, ik ben deze week
liever alleen dan dat ik koetjes en kalfjes bespreek met mensen waar ik
nulkommanul affiniteit mee heb. Roken terwijl anderen ontbijten, honden die
naast m’n tent schijten, de koelkast vol bier en uren douchen terwijl overal
watersaving bordjes hangen.
Tegelijk moet ik mezelf bedwingen om niet in de auto te
springen en naar Newcastle te rijden, veilig en gezellig tussen vrienden. Maar
dat zou stom zijn, als ik hier nog een of twee dagen kan vliegen moet ik de
kans grijpen.
Om zeven uur is het licht, maar de Mezzanine is nog niet
open dus ik maak een praatje met een water diviner. Hij zou wat meer water
moeten gebruiken dus ik probeer enige afstand te bewaren, maar dolenthousiast
vanwege mijn interesse showt hij al z’n instrumenten. Met 40 cm metaaldraad
losjes in de hand wijst hij water aan, en met een andere draad kan hij
vaststellen of het zout water is. Voor mij is het categorie astrologie en
auralezen, maar vooruit een verklaring heb ik niet en hij vliegt er twee
vliegtuigen van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten