Vakantieberichtjes over zeilvliegen (hanggliding, deltavliegen, vol libre, klasse 1)
Sorry H, maar je dat met die sprogs werkt niet zo. De hoek is niet gelijk voor de verschillende merken omdat het afhangt waar de connections zijn. Als de sprog lager begint,wat beter is, dat is de hoek groter. Dit betekend niet dat de sprogs hoger staan aan de achterkant waar ze het doek optillen.Wat betreft de veiligheid, statistisch zijn de aantallen misschien te klein maar de het feit dat je er niet goed aan kan rekenen wil niet zeggen dat de maatregelen niet helpen. Beetje burocratisch gepraat,hoewel technish gezien wel juist.Mart
Ik begrijp je technische punt niet helemaal, in ieder geval heb ik uberhaupt niet de pretentie dat ik verstand zou hebben van de techniek. Wel van toezicht, regulering en beleidsevaluatie. Als je iets reguleert en toezicht houdt op de naleving, moet je kunnen meten of iemand de regel al dan niet naleeft. Dan moet je een valide en betrouwbaar meetinstrument hebben, dus een instrument dat meet wat je denkt dat je meet (veiligheid? pitch pressure?) en dat consistent correct meet, ongeacht wanneer en door wie je aan het meten gaat. Dat laatste schijnt bij sprogsmetingen niet het geval te zijn. Om dan een piloot een penalty te geven, alleen maar omdat Thomas Pelicci denkt dat de sprogs te laag staan, is echt oneerlijk.Tweede is de statistiek. Je kan gewoon geen uitspraken doen over de vraag of het veiliger is geworden sinds, en door, sprogsregulering. Daar is niks bureaucratisch aan.Ik snap wel dat mensen graag iets willen doen om vliegen veiliger te maken, maar mijn punt is dat deze regels niet de goeie aanpak zijn. Wat dan wel? Ik weet het niet, misschien moeten we accepteren dat er altijd domme piloten zijn die winnen belangrijker vinden dan hun veiligheid. Misschien is er wel een methode om piloten zo ver te krijgen dat ze veiliger vliegen. Maar deze regels vind ik niet de goeie weg, ook al kan ik net zo min vaststellen dat ze niet werken, als dat Raymond kan beweren dat ze wel werken.
Sorry H, maar je dat met die sprogs werkt niet zo. De hoek is niet gelijk voor de verschillende merken omdat het afhangt waar de connections zijn. Als de sprog lager begint,wat beter is, dat is de hoek groter. Dit betekend niet dat de sprogs hoger staan aan de achterkant waar ze het doek optillen.
BeantwoordenVerwijderenWat betreft de veiligheid, statistisch zijn de aantallen misschien te klein maar de het feit dat je er niet goed aan kan rekenen wil niet zeggen dat de maatregelen niet helpen. Beetje burocratisch gepraat,hoewel technish gezien wel juist.Mart
Ik begrijp je technische punt niet helemaal, in ieder geval heb ik uberhaupt niet de pretentie dat ik verstand zou hebben van de techniek. Wel van toezicht, regulering en beleidsevaluatie. Als je iets reguleert en toezicht houdt op de naleving, moet je kunnen meten of iemand de regel al dan niet naleeft. Dan moet je een valide en betrouwbaar meetinstrument hebben, dus een instrument dat meet wat je denkt dat je meet (veiligheid? pitch pressure?) en dat consistent correct meet, ongeacht wanneer en door wie je aan het meten gaat. Dat laatste schijnt bij sprogsmetingen niet het geval te zijn. Om dan een piloot een penalty te geven, alleen maar omdat Thomas Pelicci denkt dat de sprogs te laag staan, is echt oneerlijk.
BeantwoordenVerwijderenTweede is de statistiek. Je kan gewoon geen uitspraken doen over de vraag of het veiliger is geworden sinds, en door, sprogsregulering. Daar is niks bureaucratisch aan.
Ik snap wel dat mensen graag iets willen doen om vliegen veiliger te maken, maar mijn punt is dat deze regels niet de goeie aanpak zijn. Wat dan wel? Ik weet het niet, misschien moeten we accepteren dat er altijd domme piloten zijn die winnen belangrijker vinden dan hun veiligheid. Misschien is er wel een methode om piloten zo ver te krijgen dat ze veiliger vliegen. Maar deze regels vind ik niet de goeie weg, ook al kan ik net zo min vaststellen dat ze niet werken, als dat Raymond kan beweren dat ze wel werken.