08 maart 2011

de stad

LA is veel leuker dan ik me herinner, veel mooier ook. Antoinette denkt dat het vooral de buurt is waar ze woont. Vroeger woonde ze in de Valley, benauwd en plat en lelijk, tussen de snelwegachtige straten. Ik denk dat het ook helpt dat ze hier nou zo’n veertien jaar woont en het heel goed kent, bezoek niet meer hoeft te amuseren met Hollywood en Venice beach. En dat het inmiddels de vierde keer is dat ik in Amerika ben, dus m’n verwachtingen zijn wat bijgesteld, en ik vergelijk het ook erg met AustraliĆ« en zo heel anders is het eigenlijk niet.
Gekke vergelijking, maar ergens deed downtown me gisteren aan Brussel denken. Kwa stadsinrichting vond ik het wel een vergelijkbare sfeer hebben, bizar want ik was in januari in de regen in Brussel, met z’n oude gebouwen en Europese straatbeeld, maar toch. Highrise hier park daar, heuvelachtig, super internationaal, niet dat kneuterige van Nederlandse steden. De term ‘stad’ voor Amsterdam of Den Haag wordt altijd nogal lachwekkend als je in een echte stad bent. Terwijl je overal ziet dat mensen een soort kleinere cirkel om zich heen maken, dorpse contacten aanleggen, vaste wegen bewandelen.
Perfect om in Den Haag te wonen en naar al die buitenlanden te kunnen reizen.s

Geen opmerkingen:

Een reactie posten