13 september 2017

Ongeldige wedstrijd



We hadden met z’n allen – negen deelnemers, vijf officials, vijf supporters – hoge verwachtingen van de woensdag, vandaag. En inderdaad, om zes uur scheen de zon uitbundig en zag je het vocht al optrekken. Naar boven rijden was een feestje, zo verschrikkelijk mooi om de deken van wolken halverwege de hellingen te zien, felle zon erop, helderblauwe lucht waardoor je tot diep in Slovenië kon kijken, schitterend. Maar de wind stond hard en cross op de start en we zijn allemaal zonder één driezestiger naar beneden gegleden, sommigen wat efficiënter dan anderen zodat ze net een paar meter boven de minimum distance van tien kilometer uitkwamen. Het mocht niet baten en het scoringsprogramma maakt er echt geen geldige taak van. En morgen ziet het er nog minder goed uit dus Arne is Nederlands kampioen op puur sleeppunten.
Ik heb wel ontzettend genoten van het opbouwen, precies het onderdeel waarvan de parapenters denken dat het zo rottig is. Zeker hier: het is mooi en stil en ruim en vlak, helemaal ideaal. Ik vind het opbouwen zelf al fijn en dan ook nog het vooruitzicht dat ik straks mag vliegen. Er bestaat weinig beters. Ik was wel vrij zenuwachtig voor mijn doen, ik denk door de wind en doordat ik al een paar jaar niet meer van de Emberger Alm gevlogen heb. Gelukkig adviseerde Martin om naast het vlonder te starten omdat dat iets beter op de wind stond, en Tanno merkte heel lief op dat ik niet hoefde te starten (ik zou me als winddummy verplicht kunnen voelen om de berg af te stormen). M’n start was ok maar ik voelde weinig beweging in de lucht, alleen wat gerommel boven de riggel links maar ik zag er niks in om daar naar termiek te gaan zoeken. Gewoon rustigaan direct richting camping, en onderweg overwoog ik hoe ik m’n circuit zou maken om goed uit te komen tegen de wind in die uit de hoek van het huisje en de hoge mais kwam. Met een paar obstakels en een paar parapenters leek het me net niet ideaal, en aan de andere kant van de rivier is wel een groot en vrij aan te vliegen veld met windzak dus ik opteerde daar voor. En was best trots dat ik ervoor koos om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken, ook al wil ik natuurlijk het liefst op de camping landen en kan ik dat ook gewoon. Maar ik heb inmiddels geleerd dat het wijzer is om altijd voor de allermakkelijkste mogelijkheid te kiezen en dan ook niet me halverwege bedenken en alsnog een landing op de camping afraffelen. Ik landde zonder bijzonderheden, pakte snel in en liep in twintig minuten naar m’n auto. De anderen stonden inmiddels ook allemaal in te pakken, zij wel op de camping dus, maar ik was zo snel klaar met inpakken en ophalen dat het nauwelijks opviel. Daarna nog even oefenen met scoren, ook al was bij voorbaat duidelijk dat de dag geen punten op kon leveren. Jammer genoeg zal ik volgend jaar alles wat ik nu geleerd heb weer vergeten zijn, maar oefening baart kunst en ik weet niet eens of André het wel wil overdragen en ook niet of ik dat dan wel wil. Als ik weer fit ben wil ik net zo lief weer meedoen met de wedstrijd misschien.
Aan tafel zat ik naast Karl, al 42 jaar deltist. Zo gaaf om te zien dat zeventig-plussers nog met topless vleugels vliegen. Bovendien is hij de eerste die deels met dezelfde motivatie als ik wedstrijden vliegt: het is gezellig, alles is georganiseerd en geregeld, en het is veilig als er mensen zijn die weten dat je ’s avonds thuis zou moeten komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten