06 augustus 2010

slecht weer weer


Het is nogal belachelijk om middenin Umbria te zitten en de hele dag niks anders te doen dan rondhangen, lezen (over Cicero heel toepasselijk), wachten tot morgen. De uiterste decadentie, maar ik heb Gubbio en Assissi en strand nou wel gezien en ik ben moe. Morgen, de laatste dag, is ons superweer beloofd en waarschijnlijk krijgen we een pittige taak, ondanks de prijsuitreiking. Ik ga m’n lenzen weer indoen zodat ik kan zien waar ik vlieg, m’n ogen lijken wel genezen.

Met al die gecancellde dagen is er natuurlijk weer genoeg tijd voor uitvoerige discussies over de traditionele onderwerpen: sprogs, luchtruim en veiligheid. Taak 2 had een keerpunt hoog in de bergen met een ruim gebied eromheen waar niet geland kon worden, en taak 3 had een goal waarvoor mensen niet zouden kunnen landen. De taakcommissie (Manfred, Alex en Cameron, die waarschijnlijk niet al te veel in te brengen heeft) vindt dat piloten geacht kunnen worden zelf hun beslissingen te nemen. Bepalen welke marges je hebt hoort erbij. Daar ben ik het wel mee eens, maar de vraag is dan natuurlijk wel waar je nog een safetycommittee voor hebt. Ik ben gewend om al véél en véél eerder dan de toppiloten te besluiten dat ik een steek niet aandurf, dus ik voel me eigenlijk nooit gedwongen om onverantwoorde risico’s te nemen. Maar de top-twintig of top-dertig ziet dat anders, zij hebben veel te veel punten te verliezen als ze de taak niet uitvliegen.
Het luchtruim zou voor de duur van de wedstrijd open worden gesteld, maar kennelijk is er iets misgegaan met de data. Vorige week hadden we naar hartelust rond Perugia kunnen vliegen, nu is er een hoogtelimiet tot aan de randen van het gebergte waar we onze taken hebben. Iedere eerste infringement zou bestraft worden met een waarschuwing, maar zo’n tien piloten zijn meer dan 100 meter in het restricted gebied geweest en scoorden nul punten. Niet eerlijk naar mijn bescheiden mening, en de restricted airspace is zo bizar uitgestrekt en laag voor dat ene vliegtuig per week dat we het sowieso zouden moeten negeren, maar de Italianen zijn extreem gezagsgetrouw. Het protest van de Fransen is dan ook afgewezen.
Heather liet tenslotte ook nog weten dat er deze keer echt actie ondernomen zal worden tegen piloten die in de wolken vliegen. Er zijn twee getuigen voor nodig, maar de piloten die door één persoon met naam of nummer genoemd zijn, en waarvan de tracklog laat zien dat ze hoger dan de wolkenbasis waren, krijgen in ieder geval met haar te maken. Voor mij is het niet te bevatten dat iemand dat durft, in een drukke gaggle blind door te draaien terwijl je weet dat anderen dat waarschijnlijk ook doen. Moet je wel heel graag willen winnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten