End-of-competition-blues,
nu al. Ze wisten er gisteren toch nog een taak uit te persen, dankzij de
onvolprezen weerman, vanaf Cuarnan wat ik met m’n stomme hoofd verwisseld had
met Cornin. Dus lenzen weer uit, harnas terug in m’n eigen auto, en pas toen we
al door Gemona reden ontdekte ik mijn vergissing. Ik had dolgraag vanaf Gemona
willen vliegen dus ik bleef lang gefrustreerd. Geen erger verwijt dan zelfverwijt
en ik had mezelf echt een mooie kans ontnomen. Maar uiteindelijk was de troost
wel enorm: Igriza presenteerde de gouden oorbellen die hij voor me gemaakt
heeft. Letterlijk schitterend, en het volgende uur veegde ik voortdurend m’n
haren naar achter om ze aan iedereen te laten zien.
M’n laatste optreden als line manager was geen groot succes.
Het ging snel zodat ik niet mijn gebruikelijke drie rondjes kon maken: eerst
iedereen rustig vertellen achter wie ze staan, dan gaan zeggen dat ze in hun
harnas moeten, en dan checken of ze op hun plaats in de rij staan. Bovendien
waren er veel verschuivingen doordat de taak- en safety-committee leden traag
waren, een paar piloten vrijwillig achteraan wilden sluiten, en ik stom genoeg
met Gordon in discussie ging. Gevolg was dat ik Johnny Nilssen niet op tijd had
gewaarschuwd zodat hij te laat was en ik hem naar achteren stuurde. Hij was
woest en z’n vriendin was ronduit grof. Normaal gesproken excuseer ik me wel,
ook al had ik volgens de ‘regels’ geen fout gemaakt en zei Trudy dat iedereen
in de eerste plaats zelf verantwoordelijk is – waar heb ik dat toch eerder
gehoord? O ja, m’n werk... Afijn ik ben over het algemeen aardig en conflictmijdend,
in tegenstelling tot Kat die door de piloten een nazi werd genoemd (onder
stress kunnen ze nogal overdrijven maar veel line managers gaan schreeuwen of
zijn wel hysterisch streng), maar ik laat me niet door zo’n parapentesnol wegblazen.
Trudy kreeg even later ook nog de volle laag van mevrouw Johnny, terwijl mijn
terechtwijzing hem niet meer dan vier of vijf posities kostte. De echte
toppiloten zijn over het algemeen veel volgzamer. Het zijn juist de mindere
goden die heftig hun recht op hun exacte positie in de ordered launch
verdedigen.
Goal was prachtig, met Peter Neuenschwanger die net de 400
meter cilinder niet haalde. Daarna kwamen, terwijl de lucht boven de bergen steeds
zwarter werd, toch nog zo’n veertig man op goal, schitterend. Ik liftte met de
Zwitsers terug en had een mooi gesprek met Damien en Olivia, aankomend
politicologen, en danste na het eten met de staf. Het blijft altijd weer één
van de leukste dingen van een internationale wedstrijd, het rondhoppen langs
alle teams en de heel bijzondere relaties die we met elkaar door de jaren heen
opbouwen. Het zijn mensen tussen de 20 en 65, mannen en vrouwen, West- en
Oost-Europeanen, Japanners, Aussies en Kiwis, Noord- en Zuid-Amerikanen en een
enkele Koreaan. Alle mogelijke beroepen opvattingen en lifestyles, absolute
wereldtoppers, een paar iets mindere goden, chauffeurs en vrijwilligers. Mensen
waar ik al meer dan twintig jaar vertrouwelijk mee omga, nieuwe gezichten, en
mensen die ik nu pas wat beter leer kennen. Dit soort wedstrijden blijven
hoogtepunten in mijn bestaan, zelfs nu ik niet meer mee kan doen.
De ceremonie was zoals gebruikelijk langdradig en bloedheet
maar tja sponsors overheden en vrijwilligers moeten uitvoerig bedankt worden,
en de top tien en de drie beste teams moeten natuurlijk toegejuicht en
tussendoor was er deze keer een enthousiaste Braziliaanse drumband. Na afloop
veel knuffels en wat tranen. Voor vanavond hebben we een whatsappgroep ‘leftover
people’ gemaakt zodat we met elkaar kunnen eten en treuren over wat voorbij is.
M’n auto is grotendeels ingepakt, nu nog onmogelijker met Jamies harnas aan
boord maar zonder Kirsty, en morgenvroeg rij ik naar Iseo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten