18 juli 2019

Ouder, wijzer en teleurgesteld


Ik ben wel feministisch opgevoed, maar het leek altijd vooral een theoretisch model. In de praktijk ben ik zelden echt jaren-zestig toestanden tegengekomen, met neerbuigende mannen en onderdanige vrouwtjes. Ja, op de start, waar mannen eerst elke vrouw negeren omdat ze toch maar een aanhangsel van een of andere stoere piloot zijn. Waarna ze doen alsof ze zwaar verliefd zijn zodra ze zien dat je wel vliegt en ook in staat bent om je eigen vleugel op je eigen auto vast te binden. Want dat is toch zo extreem bijzonder uitzonderlijk! Of waar ze zogenaamd kabelhulp geven maar eigenlijk de instructeur proberen te spelen, net op het moment dat je je vleugel optilt en stabiel probeert te krijgen allerlei waarschuwende geluiden beginnen te maken. Mannen die twintig jaar en honderden uren minder vliegervaring hebben dan jij, maar ja het is voor hen gewoon onvoorstelbaar dat een vrouwtje zelfstandig zou kunnen starten.
Een scene uit de boeken van Nancy Friday en Doris Lessing, waarbij de vrouwtjes dienstig aan tafel zitten zogenaamd geinteresseerd te luisteren naar de heldenverhalen van het mannelijk gezelschap, en gewoon accepteren dat die mannen geen moment interesse hebben in het wel en wee van de dames, dat kende ik eigenlijk niet uit de eerste hand. Maar goed als je de taal slecht spreekt dan wordt het al gauw mooi zitten, dom kijken en overal van ophoren.
Vanavond ben ik bij de Oostenrijkers weggelopen, ik ben echt te oud voor dit soort onzin. Ik heb het eerder met de Zweden meegemaakt, geen moment het benul dat ik hun conversatie niet kon volgen laat staan dat ze pogingen deden om mij erbij te betrekken. Maar nu was het nog erger. Het begon er mee dat ik hen allemaal naar hun beroep en levenssituatie vroeg, en belangstelling veinsde voor hun vliegavonturen. Het bleek bij niemand op te komen dat ik misschien ook een boeiende baan zou kunnen hebben. Op enig moment ging ik ostentatief op m’n telefoon zitten kijken, maar het leek niemand op te vallen. Toen ben ik maar vertrokken, na mijn maaltijd en de wijn te betalen, want zulke boeren hoeven mij niet te trakteren.
Mooi, vroeg thuis en op tijd naar bed. Morgen weer voor zes uur op en zonder vleugel naar Gemona, waar de weg naar boven te krap en te stijl is voor zwaarbeladen busjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten