13 december 2012

Blijven uitzakken





Volgens mij is er helemaal niemand op de camping. Dat maakt het gevoel van falen nog sterker: de anderen zijn nog druk aan het vliegen en rijden in inpakken en bij-eten, ik zit al uren in de schaduw na een potje zwemmen in de rivier en een kouwe douche (het rivierwater was warmer dan de douche). De stek lijkt heel gemakkelijk. Het is niet voor niks wereldberoemd, er ontstaan mooie cumultjes recht boven de start, en er zijn grote landingsmogelijkheden aan de voet van de berg. Maar daar zit ook een beetje het probleem: er is niet echt een ‘voet’. Mount Borah is zo’n 800 meter hoog, Godfrey’s, ongeveer twee kilometer verderop is 350 meter, en tussen top en bottom loopt het heel geleidelijk af. Je zou denken dat de grens waar de bomen beginnen te groeien een duidelijke knik in het landschap is, maar in plaats daarvan zijn de weiden voorbij de bomen net zo steil aflopend als de berg zelf. Dat levert gezichtsbedrog op, en iedere keer een vroegtijdig vertrek richting landing. Plus de angst om een overshoot te maken; er staan wel degelijk hekken en koeien en bomen in de weg.
Alan MacMillan vloog gisteren 350 km op een Sting3, hij is de absolute Stingking! Waanzinnig, en nog waanzinniger is dat hij vandaag weer een forse afstand aan het vliegen is. We zouden downwind zien hoever we konden komen, met Fred uit Zuid-Afrika die altijd verdwaald lijkt, en Simon op een Fun2 die vandaag z’n allereerste xc ging maken. Ik had er alle vertrouwen in, we hadden Gordo als chauffeur en de parapenters gingen al aardig omhoog. M’n vluchtje van twaalf uur duurde echter slechts tien minuten, en het vluchtje van twee uur niet veel langer. M’n landingen werden wel iedere keer ietsje beter, meer gecontroleerd, ik begin ook in de gaten te krijgen hoe het landschap hier werkt. De laatste landing was netjes langs de weg, zodat ik voor de verandering eens niet hoefde te sjouwen. Om vier uur was ik terug op de camping, flink teleurgesteld en een beetje armer (benzine en chauffeur kosten 30 dollar pp per dag) maar in ieder geval zonder schade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten