09 december 2012

Vliegloos wiekend



Twee teleurstellende dagen achter elkaar, boe. Zaterdag was ik te laat om bij de Newcastlegroep aan te sluiten. Ik had niet goed begrepen hoe het nogal ingewikkelde website aanmeldsysteem werkt. Vandaag reden we met z’n allen naar Wataga, het zag er fantastisch uit, en net toen ik m’n harnas wilde inhaken merkte Scot op dat het tijd was om in te pakken. Inderdaad, de wind begon over de rug te blazen en tegen de tijd dat we terug in het dal reden stond er een hevige storm uit het zuidoosten. Koud grijs en nat, net thuis.
Eén van de gave aspecten van wedstrijden, of rondhangen met toppiloten, is het meeluisteren naar hun gesprekken. Neil kwam Paris’ Combat brengen, eerst ging het twee uur lang over composieten en vg-compensatie en sterkte en gewicht van carbon (Neil stelt dat carbon helemaal niet zo denderend is, het is totaal niet buigzaam zodat het snel breekt en je hebt zoveel nodig voor voldoende sterkte dat het harstikke zwaar wordt). Vervolgens over de winglets en de keelpocket en wat het effect daarvan is op het asymmetrisch opbollen van je zeil en de rek op het onderdoek ten opzichte van het bovendoek en de aspectratio en hoe dat het termiekgedrag beinvloedt. Ik kan het niet allemaal reproduceren maar het is leerzaam, ik kan er niet genoeg van horen. De rest van de middag bespraken Paris en Conrad de verschillende termiekeigenschappen van verschillende vleugels en hoe ze wel of niet highsiden en wanneer en op welke manier, superleerzaam. ’s Avonds was het Newcastle Hanggliding Clubfeestje bij Hairy Karl, naast de schoolbus waar hij in woont, in een grote loods. Het was gezellig, een beetje sloom. Goed om Pedro en Claudia te zien, als stel. Met Pedro nam ik nog eens een uurtje allerlei termiektechnieken door. Selmsy en Don wilden dat ik hun electrische fietsen testte, mijn oordeel is dat het leuke snorfietsen zijn maar met een echte fiets heeft het niks te maken.
Nu vroeg naar bed want morgen is het of slepen in Denman, of ochtendvliegen met Hairy Karl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten