29 december 2012

practice day



Eergisteren waaide het zo keihard dat we maar naar de Hobbit gingen, in Orange, 115 km verderop. Geen succes. Gisteren zou een superdag worden, dus we belden ons het schompes om een chauffeur te vinden, laadden onze instrumenten, aten driedubbel ontbijt. Ik startte min of meer als eerste omdat de wind zou gaan toenemen. De sleep zelf was makkelijk maar dat kan ook aan de tuggie liggen. We zochten overal naar goeie lift, Steve zette me op 700 meter af en ik vond wel iets maar het was geen echte bel. Typische Forbeslucht. Voor elke meter lift werd ik drie meter naar het noorden geblazen, dus ik probeerde terug naar de paddock te steken voor een herstart. Dat kostte al m’n hoogte en twee kilometer verderop trok ik m’n rits open om te gaan landen. Op dat moment kreeg ik een superbel te pakken, 5 m/s omhoog en niet overdreven turbulent. Trundle here I come! Niet. Vrij laag hield het op terwijl het landschap omhoog kwam, en het was allemaal zo verschrikkelijk hard werk dat ik geen zin had in schrapen. Ik landde in een gigantisch veld zonder schaduw en terwijl ik naar het hek liep met m’n harnas nam de wind dramatisch toe. Toen ik me omdraaide om m’n vleugel te checken zag ik dat ie hard over het veld mijn richting opgeblazen werd (ik heb wielen).Het inpakken was een lastige klus, ik moest met één hand de vleugel vasthouden om te voorkomen dat ie tegen het hek geblazen zou worden, en met de andere hand m’n latten uittrekken.
Gelukkig kwam Polona me snel ophalen zodat ik niet gekookt werd in de zon. Ik zette haar af en ging de jongens ophalen bij Trundle, waar het inmiddels 50 km/u blies. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt, tenminste niet op een vliegdag. Niks voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten