01 januari 2014

Uitgezakt in het nieuwe jaar



Waarschijnlijk ben ik gewoon te onuitgeslapen om me te concentreren, of ik had gewoon pech, een beetje onduidelijk. Zonde, want zo bijzonder was het oud-en-nieuw natuurlijk niet in Forbes. De helft van de piloten lag al lang te slapen, met de andere helft zaten we in de Vandenburg tot iedereen iedereen kon zoenen en toen gauw naar bed. Ik was vergeten om m’n Europese telefoon uit te zetten dus om vijf uur werd ik wakker van de eerste nieuwjaarswensen uit Nederland. Lief wel, maar helaas een beetje te vroeg.
De lucht zag er onaantrekkelijk uit. Totale bedekking met dikke cirrus, harde noordwestenwind en tegenstrijdige voorspellingen over absoluut nul lift en gevaarlijk harde wind of juist geen wind. Eenmaal losgekoppeld van Marco viel het me heel erg mee, er zat wel degelijk goeie termiek alleen was het lastig om de kern te vinden. Een of andere eikel draaide op mijn hoogte rechtsom en binnen een halve slag was het over, en stond ik weer aan de grond. Al snel was ik opnieuw aan de beurt en Bobby sleurde me scherp draaiend naar 800 meter, maar zodra ik was losgekoppeld was ik de lift kwijt. Ondertussen was letterlijk iedereen weggevlogen, dus zo moeilijk kon het niet zijn. De laatste poging achter Blano brak m’n breukstukje doordat de vg was losgeschoten en ik onmogelijk de diepte in kon duiken toen hij de sink in viel. Op honderd meter boven de grond probeerde ik alsnog in te draaien, maar het mocht niet baten dus ik landde bij de hangar, waar Bill op een stoeltje zat uit te rusten van een dag sleutelen. Hij bood me een koud drankje aan, en nadat ik had ingepakt en Pete m’n spullen op de auto had, werd ik ontboden voor een biertje in het clubhuis. Dat is altijd goed, met Bill kan ik tenminste lachen en hij blijft de oeraanstichter van het feit dat ik kan vliegen. Hij is inmiddels een aardig eind in de tachtig, heeft een heleboel kleine beroertes gehad en hij wordt wat langzamer en staat niet meer de hele dag aan de startrij, maar hij is nog lang niet dement. Ieder jaar vraagt ie naar Wendela, en hij vindt het leuk om te horen dat Ropje vader wordt en dat Rinus onze sterslepert is. Zoals aan Ian beloofd heb ik ‘m nog proberen over te halen om Gulgong vliegveld te kopen, maar dat ziet ie niet zitten.
Ik vroeg ‘m hoe hij Molly ook alweer had versierd, toen hij zeven was. Hij gooide stenen naar haar, om haar aandacht te trekken, en na drie jaar viel het haar op dat hij niet probeerde om haar te raken. Dat was duidelijk echte liefde en ze pakte hem beet en hij is met haar getrouwd. De dagwinnaars krijgen nog altijd een koekje van Molly, en ik kan nog altijd zorgen dat Bill me loslaat door te dreigen tegen haar te klikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten