02 juli 2014

Taak 5



O juist, aan het termieken ligt het toch niet echt. In een gaggle termieken, met een berg ernaast, dat lukt me niet. Ik startte na Julia, draaide haar er in eerste instantie uit maar zakte vervolgens fors, probeerde het bij de spur waar twintig jaar geleden de bel altijd zat, en draaide inderdaad mooi regelmatig en efficient omhoog. Gecontroleerde, gelijkmatige strakke bochten, heerlijk. Totdat Jamie en Kathryn naar me toe vlogen en op mijn hoogte instaken, binnen drie driezestig was ik al m’n concentratie kwijt. Ik verontschuldigde me over de radio en vloog weg, wat met de lichte termiek en lage wolkenbasis vrijwel zeker uitzakken betekende. En daar stond ik weer, op het bombout veld, met Michel die waarschijnlijk heel lief is maar wiens Franse dialect ik niet kan verstaan. Eenzaam, vooral als alle anderen hoog bovenover op koers gaan.
Het lastigste is dat ik teleurgesteld in mezelf ben. Twintig jaar vliegen, en ik presteer minder dan een beginnende piloot op een Orbiter. Minder dan iedereen. De slechtste piloot van de wereld, want dit zijn de wereldkampioenschappen. Al twintig jaar zoeken naar een balans tussen ambitie en motivatie om mezelf te verbeteren, en acceptatie van m’n gebrek aan vaardigheid en durf. Ondertussen geniet ik wel van het landschap en de gezelligheid, en word ik net zo moe als de piloten die drie uur per dag vliegen.
Kees en Bruce zijn er, met Andy. Heerlijk lachen tot je bijna in je broek pist, vertrouwdheid van twintig jaar lief en leed. Waarschijnlijk zijn ze vannacht verzopen in hun flipfloptentjes. Ik ben in ieder geval zwaar onuitgeslapen. Maar dat is het wel waard, eens in de paar jaar even oude banden aanhalen, effe knuffelen met degene waar het uiteindelijk altijd om gedraaid heeft. Een halve wereld tussen ons in, de beste bescherming tegen slijtage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten