27 mei 2015

Opklaringen



De voorspelling voor vandaag was helemaal niks en het was vanmorgen ook zwaar bewolkt, maar je zag het wel open trekken. Om een uur of elf belde Wim enthousiast dat hij de eerste parapenter had gesignaleerd, en inderdaad lijkt vliegen dan mogelijk. Ook al heb ik juist hier de idiootste parapenters gezien, mannen die met twintig kilometer per uur rugwind nog zouden starten met een passagier, en dan nog een paar ultralage swoops doen en bij de landing tot twee meter boven de grond doorspiralen. Dus een parapenter hier wil nog niet noodzakelijkerwijs zeggen dat het echt vliegbaar is. Hoe dan ook, na m’n te lange geaarzel van gisteren wilde ik toch wel voor de zekerheid naar boven. Ik bleef er veel langer dan mijn gewoonte is kijken, afwegen, bedenken of het nou wel een goed idee zou zijn om te vliegen en waarom dan niet. Ik hou niet van de vrij stevige wind die er stond en de wolken waren best fors en laag, maar aan de andere kant stond de wind er wel mooi op en de wolken werden niet duidelijk groter. Zoals dan weer wel mijn gewoonte was ik dus als eerste de berg af, en ik draaide direct makkelijk omhoog. Het leek me een goed idee om rond de start te blijven hangen om op de jongens te wachten. Tegen de tijd dat zij ook gestart en omhoog gedraaid waren was ik weer aan het twijfelen geslagen. Ik heb sinds vanochtend een beetje koppijn, ik moest toegeven dat de bellen echt niet turbulent waren maar ik had het toch maar matig naar m’n zin, en over het meer zag ik de wolken met een noodgang naar het zuiden jagen. Halverwege de tandjes bedacht ik dat ik gewoon niet wilde vliegen nu, vandaag, om wat voor reden dan ook. Ik draaide me om en toog richting landing, waar ik ruim tweehonderd meter boven starthoogte aankwam. Dan maar een paar bochtjes draaien, stalletje, beetje rondcrossen. Een paar honderd meter boven de grond werd het flink turbulent en ik zag de golven wind door het koren slaan. Eng maar gelukkig is het landingsterrein groot en vrij aan te vliegen en er was verder niemand in de lucht om me in de weg te zitten. M’n final zag er niet uit en was meer dan spannend, niet leuk, maar ik kwam netjes op m’n voetjes op het juiste terrein terecht. Dus dáárom had ik niet moeten vliegen, wat een akelige landing! Ik maakte me een beetje zorgen om de jongens met hun enkeldoekertjes, maar ze zijn duidelijk prima piloten en inderdaad ze kwamen onelegant maar heelhuids naar beneden.

Gezellige avond met Thibault, de jongste aanwinst van het Franse team. Gekletst over alles en iedereen, hoe Sascha denkt als Mario en hoe Julia op Tonio lijkt en hoe hij me weer aan Conrad doet denken, dat iedereen wel van Pierro moet houden en dat Christian zo voorkomend is maar wel altijd te laat. Over Luis waarvan ik keer op keer nieuw ontdek dat hij er niet meer is, en over hoe hij bijdroeg aan een echte teamspirit. Thibault is een schatje, jong en slim en aardig en een uitstekend gastheer. Opnieuw iemand die bijna twintig jaar jonger is dan ik, waar ik misschien wat levenservaring op vóór heb maar zeker niet vliegervaring. En opnieuw stellen we vast dat er zo ontzettend veel verschillende types vliegen, goed vliegen, ondanks dat je zou verwachten dat zo’n uitzonderlijke sport een bepaald type zou selecteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten