31 juli 2013

Retrieve from hell



Ik kreeg na m’n landing meteen een lift naar het huis, dus het leek een rustig dagje te worden. Ik zat op het dakterras te lezen en hoorde de vario van Ad, die in het veld achter het huis kwam landen. Hij en z’n maat zetten de vleugels in de tuin tussen de fruitbomen en even later zaten we gezellig in de schaduw met een koud biertje. Paradijs! Net toen ik aanstalten maakte om eens richting goal te gaan rijden kreeg ik smsjes van Johanna en Andreas. Hij was vlakbij Ager uitgezakt en zij stond ergens een uur rijden van ons vandaan, in the boonies liet ze weten. Dat klopte! Urenlang reden we heuvel op heuvel af, over onmogelijke grintweggetjes en dwars door velden. Alles even steil en stoffig en heet. In die drie of vier uur hebben we één mens gezien, een bewoond huis en een paar ruines, en een hond. Haar beschrijving was: ze had uitzicht op een varkensstal en ze stond onder de hoogspanningskabels. Wel, in Catalonia heb je altijd uitzicht op een varkensstal en het stikt hier van de hoogspanning, dus dat hielp weinig. Ook niet dat ze de verkeerde coördinaten had opgegeven. Met de goeie reden we door in de richting die Andreas’ compeo aangaf, want mijn tomtom was al kilometers geleden de weg kwijt geraakt. Zo kwamen we na een volle tank benzine en vier spiegelglad afgesleten banden terug op het punt waar we met zoeken begonnen waren, en ja hoor daar stond ze een berg verderop te zwaaien. Ik had de auto leeggeruimd voor ik was begonnen te rijden, dus ik had m’n schoenen niet bij me en ik zag het niet zitten om op slippers te gaan klauteren en sjouwen. Bovendien zou het nachtwerk worden. Dus toch maar weer de bodemplaat aan een pad gewaagd waar een Aspres-piloot kippevel van zou krijgen, nog maar een paar honderd meter gelopen en toen op weg om Per te gaan zoeken. Die had z’n vleugel ook ergens middenin een veld liggen waar we niet van wisten hoe we er dichtbij konden komen, maar hij had in elk geval de omgeving verkend en stond zelf naast de hoofdweg ons op te wachten. Dat viel dus relatief mee, en om half tien, een uur van Ager af, konden we dan eindelijk op zoek naar een restaurant. Vegetarisch, veganistisch, glutenvrij en deftig eten bestellen in het Catalaans was nog een ingewikkeld proces, maar de sla en spinazie smaakten uitstekend. Vervelend om vervolgens de Zweden op te moeten voeden, die geen enkele aanstalten maakten om mij vrij te houden. Ik ben ook benieuwd of ze spontaan iets gaan bijdragen aan de kosten voor de auto, ze hebben de neiging om zoiets eenvoudig over het hoofd te zien. Ik vind het bijzonder vervelend om zelf te moeten vragen om getrakteerd te worden, maar ik zie het ook niet voor me om stilletjes alle gemeenschappelijke kosten te dragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten