18 april 2013

Dalby taak 3 en 4



Gisteren was een beauty, tenminste de start. Blano sleepte me een prachtige bel in, ik draaide direct naar wolkenbasis en van daar ging ik onmiddellijk op koers. Een uur voor de start maar who cares, ik wil alleen maar een kans om goal te halen. Overal stonden mooie cumulus, de basis steeg in een uur van 1400 naar 1800 meter en na een low save bereikte ik zelfs hogere hoogte dan de basis. Fantastisch om tussen de wolken in omhoog te draaien. Niet te ver want de bedekking was al ruim 4/8 en ik wilde niet het risico lopen dat ik alsnog een wolk in zou vliegen. Nog één stijg en dan kon ik het keerpunt ronden. Er was niks te landen bij het keerpunt, een groot meer in een bos, en de tegenwind was fors, dus ik wilde er in een ruime bocht omheen vliegen en het dan vanaf de bovenwindse kant pakken. Mezelf kennende is dat de enige manier om niet de zenuwen te krijgen als ik het keerpunt te laag pak. Helaas, die laatste stijg waar ik op hoopte boven een grijs veld, was er niet en ik landde na nog geen twee uur vliegen na 25 km. Toen ik de spullen aan de rand van het veld had kwam de eerste gaggle over, en snel daarna nog een grote groep en later nog wat losse vleugels. Ik herkende Shelley, verder alleen toplessen. Mooi om te zien: ze vliegen knoerdhard en werken goed samen.
Boven het keerpunt ontwikkelde zich een onweersbui en terwijl ik inpakte voelde ik het gustfront beginnen. Eva was gelukkig bij me voor de regen en vervolgens crossten we op en neer om de jongens op te halen. Hiha voor het eerst in m’n leven ben ik de hotshot van een team, cool!
Vandaag was echter heel anders, gewoon onaangenaam. Harde wind en turbulentie, kleine felle bellen en veel sink. De eerste sleep werden we door een dusty gepakt, maar al vechtend kwamen we er doorheen en Blano zette me op goeie hoogte af. Trent spoot vlak over me heen naar een de vuilnisbelt en ik volgde. Ik vond de kern door rechtsom te draaien (de officiele richting vandaag is linksom) en ik had er weinig trek in om te veranderen. Met zo’n 6 m/s knalde ik omhoog, tot ik iemand (Trent?) tegenkwam die linksom draaide, net niet in dezelfde kern als ik en net iets langzamer stijgend zodat we op dezelfde hoogte uitkwamen. Ik moest m’n richting wel aanpassen en dat kostte me de bel, ik was het compleet kwijt. M’n landing naast de startrij was keurig, en binnen tien minuten hing ik alweer achter Blano richting diezelfde bel. Toen we ‘m vonden raakte ik bijna in een lockout, ik aarzelde om een hand los te laten om te releasen maar precies op het goeie moment brak m’n breukstukje. Ik bleef doordraaien en bereikte na veel zweten en hard werken wolkenbasis, slechts 1400 meter en zuidelijk van het ziekenhuis dus in de CTR en de verkeerde kant op voor de taak. Brad voegde zich bij mij en aangezien dat een levensgevaarlijk onhandige man is wilde ik niet in deze lucht bij hem in de buurt zijn. Ik probeerde naar een wolk upwind te steken, maar verloor zo bizar veel hoogte in de keiharde tegenwind dat ik alweer overwoog waar ik zou kunnen landen. Ik was nog min of meer boven het vliegveld en besloot het gewoon op te geven voor vandaag. M’n landing was goed, m’n arm deed gillend pijn en behalve Enda was er niemand meer, dus iedereen heeft weg kunnen komen. Boe, begin ik een watje te worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten