29 mei 2022

Vliegwiekend zonder te vliegen



Toen Shedsy z'n nek brak in Ager en iedereen zich afvroeg wat voor leven hij zou hebben als hij het uberhaupt zou overleven begon ik overal briefjes met een niet-reanimeerverklaring in te stoppen. Ook al zag ik via facebook dat hij er het beste van maakt en dat hij sinds z'n scheiding zelfstandig woont ook al is hij bijna volledig verlamd. Hij heeft het gebruik van anderhalve hand en een klein beetje armen, en alles boven z'n nek. Via facebook en af en toe een chat krijg ik weinig beeld van zijn dagelijks leven.


Maar nu was hij voor het eerst in deze zes jaar sinds zijn ongeluk als toerist op stap, drie dagen Amsterdam. Ik was sowieso erg blij om hem eindelijk weer eens te zien, mee te maken dat hij nauwelijks veranderd is,  z'n ontzettend aardige vriendin te ontmoeten. En in de loop van de afgelopen twee dagen begreep ik waarom mensen hem 'een inspiratie' noemen. Hij laat zich door niks of niemand vertellen dat hij iets niet kan, hij laat zich nergens voor tegenhouden, en wij mochten pas helpen als iets werkelijk, bewezen, onmogelijk bleek. Liever stopt hij elke twintig minuten om even uit te rusten dan zich te laten duwen. Liever gebruikt hij een gewone electrische fiets dan een scootmobiel. Het bijzonderst vind ik het geduld en de humor waarmee hij mij uitlegt hoe ik hem moet duwen of juist niet.


Toen ik 's nachts tegen belachelijk harde wind naar huis fietste, zestig kilometer met m'n rotte ruggetje, deed ik als Dave: gewoon een versnelling lager en rustig doortrappen. Om half drie 's nachts was ik thuis. De volgende dag terug naar Amsterdam om door de Jordaan te kuieren, herinneringen op te halen en Pari te vertellen dat hij echt goed was, en 's avonds naar Leiderdorp voor m'n lievelingskwajongens Ad, Jacques, Han en Bart. Weer over vliegen praten en opnieuw zonder weemoed, gewoon veel lachen en nagenieten.


De laatste dag van een compleet Hemelvaartswiekend op de grond nam ik een reispakzak van iemand over. Het zit er niet dik in maar ik hoop toch dat ik ooit nog weer eens met m'n Litesport naar Australie of Amerika reis. Het is nog niet voorbij...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten