21 februari 2013

70 gefeliciteerd



Dankzij m’n moeder en alle kansen en steun en stimulans die ze me gegeven heeft, ben ik een zelfstandige en actieve vrouw geworden. Vanaf dat ik heel klein was liet ze me in bomen klimmen (en eruit vallen), in zandgrotten kruipen (en claustrofobisch worden), grote afstanden fietsen (en blaren op m’n kont trappen) en over het ijs krabbelen (en er doorheen zakken). Mam was zelf geen avonturier, maar ze heeft me nooit iets in de weg gelegd bij het zoeken naar m’n eigen successen en risico’s. Ze weet wat ik nodig heb om ten volle te leven. Ze heeft me nooit tegengehouden, en ik besef hoe lastig dat af en toe geweest moet zijn.
M’n moeder kent me zo goed, dat ze net als ik vanaf m’n elfde wist dat ik wilde zeilvliegen. Tijdens een wandelvakantie met z’n tweeën in de Eiffel bewonderden we de vliegers die glijvluchtjes in een grote krater maakten, en het triketeam uit Budel vloog vaak over ons huis zodat ik precies kon uitleggen wat ik wel (zo’n deltavleugel) en niet (een motor) wilde.
M’n eerste zeilvlieglessen kreeg ik van m’n moeder als kadootje voor m’n afstuderen, en ze heeft sindsdien nooit geklaagd over het feit dat ik elk wiekend, elke vakantie, elke feestdag liever in de lucht doorbreng dan gezellig met de familie thuis. Mam viert haar 70e, zonder Jan en zonder mij omdat ik weer eens uit vliegen ben.
Vliegen is het mooiste wat me in m’n leven is overkomen. Je krijgt je leven van je moeder, voor mij is dat op verschillende manieren het geval. Dankje moesje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten