|
omgeving van Broke |
|
dolgelukkig met m'n nieuwe doek |
|
Paddy |
|
organische zeep |
|
beschadiging in de leading edge |
|
Conrad met Maya |
Het leek de perfecte dag: om zes uur een berichtje op de
NHGC xc-chat, om acht uur opgehaald door Ward, in Cessnock Jason opgehaald, op
de verzamelplaats vleugels opgeladen en twaalf uur startte ik vanaf noordoost
Brokenback. Het was even schrapen maar al gauw vond ik een mooie bel boven de
noordpunt, dichtbij de long paddock waar je makkelijk kan landen zodat ik
stressvrij omhoog kom schroeven. Chainsaw zat voortdurend hoger dan ik dus ik
wist dat er meer te halen was. 1800, 1900, ik gaf het pas op bij 2150 meter.
Ondertussen zag ik Ben in z’n Sting laag de verkeerde kant op vliegen, het zag
er griezelig uit. Als ie niet gauw lift zou vinden werd het een crash in de
bomen, maar achteraf zei hij nooit bang geweest te zijn omdat ie een landingsoptie
op glij had. Misschien. Vanaf grote hoogte ziet het er altijd laag uit als
iemand onder je zit, maar ik ken Brokenback vrij goed en het is geen plaats om
onder ridgehoogte naar het zuiden te steken. Ik bleef Ben volgen toen hij een
mooie bel vond, en het leek me leuk om nou eens naar de pub bij Ellalong te
vliegen. Alleen had ik geen idee waar het was, en na een uurtje vliegen voelde
ik m’n schouder nogal en er was een prachtig landingsveld in zicht. Enorm,
vlak, naast de asfaltweg waarlangs we geparkeerd stonden en met wat gebouwen in
de buurt, misschien wel een pub. Ik landde netjes en terwijl ik m’n warme kleren
stond uit te trekken kwam er iemand op me toe lopen. Paddy! Een vriend van
Nicola en Conrad die drie jaar geleden naar het feest in Gulgong kwam. Hij
droeg m’n vleugel naar de weg en gaf me een koud bier. Zijn vriendin heeft een
organische zeepwinkel naast mijn landingsveld, waar ik de rest van de middag
zalig dronken werd, de fantastische geur van de zeep opsnoof, gebakken organische
courgette knabbelde en danste op J.J. Cale. Ik kocht zepen voor vrienden thuis
en ik kreeg allemaal kadootjes, en toen ik zo’n beetje was uitgebabbeld
arriveerde Ben en z’n vrouw om me terug naar de auto’s te brengen.
Ben had maar twee lullige spanbandjes en een extreem sneu
neusrekje. Ik was te aangeschoten en te ontspannen om me erg druk te maken over
het vastbinden van de vleugels, wat kan er nou helemaal gebeuren op die paar
kilometer? Achteraf had ik de moeite moeten nemen om een spanband uit m’n
harnas op te diepen en de vleugels in het midden vast te maken. Of ik had mijn
vleugel helemaal niet op die neussteun moeten leggen, m’n Litesport 3 is veel
te kort en had prima op de drie gewone dakdragers gekund. We reden met 100 km/u
toen Ben ineens ‘STOP!’ riep en Kate keihard op de rem trapte, waarna mijn
vleugel als een raket van het dak schoot, van voor naar achter opengeschraapt
werd door de scherpe rand op de klep en met de berm in rolde. Kate wist nog net
uit te wijken zodat ze niet over m’n vleugel reed, maar de schade is desondanks
aanzienlijk. Aan mijn gloednieuwe zeil, aan Bens gloednieuwe auto en aan zijn
Sting.
Swiss Nic was er, hem had ik niet meer gezien sinds het
ongeluk en de dag dat ik aan zijn bed in Hunter hospital zat en ‘m voerde, en
ik was blij om hem te zien. Hij is anders, maar ik kan er de vinger niet op
leggen dus het is vrij subtiel. Hij herinnert zich heel veel, hij is nog steeds
slim, hij heeft humor, spreekt tig talen. En toch is er iets anders, ik denk
dat er geen dubbele bodems meer zitten in z’n grappen. Hij werkt niet meer en
reist, op doktersadvies, om niet depressief te raken door de zinloosheid van z’n
bestaan. Hij rijdt auto maar kan niet meer vliegen. Ik snikte over het ongeluk,
Conrad zei weinig en Nic probeerde te begrijpen wat er loos was, op het randje
van ‘je had zus of zo moeten doen’ en dat is weinig opbeurend. De enige troost
kwam van Nicola, die me gewoon liet uithuilen.
’s Nachts kon ik niet slapen door de visioenen van m’n
opengereten leading edge, en vanmorgen meteen na het zwemmen haalde ik de
vleugel uit elkaar om de buizen op deuken te controleren. Nou ja, ik, Conrad
vooral onder mijn smekende en hoopvolle aansporingen. De basebar is gedeukt
maar dat hebben we weer uitgedeukt, er is een hoek van de carbon outer leading
edge geschaafd en op die plek zit een groot gat in het doek, de neusplaat is
beschadigd en er zitten lelijke krassen op het mylar van de leading edge. En m’n
dure xc-bag is aan flarden. Veel schade maar ik kan wel blijven vliegen, en
morgen mag ik naar Alby in de Blue Mountains, drie uur rijden, om de ernstigste
gaten te laten plakken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten