02 augustus 2021

Introductiecursus schermvliegen



Frustrerend en tegelijk toch heel leuk om weer eens helemaal bij nul te beginnen. Ik doe een vierdaagse beginnerscursus bij Parapente Chamonix. Cyrilde spreekt frans en engels, Ferdi doet er nog een behoorlijk mondje Nederlands bij, en vrijwel iedereen in de groep is multilingual dus aan de taal zal het niet liggen. Wel aan mijn onhandigheid en m’n ongeduld. Je moet zo’n scherm goed neerleggen natuurlijk, uiteraard checken dat de lijnen niet in de war zitten, en dan komt mijn eerste probleem: hoe pak je de boel op de juiste manier vast? Ik kan niet zien of ik het allemaal niet net verkeerdom gedraaid heb en m’n eerste start was dat dus prompt het geval. Vervolgens moet je je armen en handen niet alleen op een rare manier hoog achter je houden, je moet eigenlijk ook nog eens loslaten, remmen, weer loslaten en dat terwijl ik niet het flauwste benul heb dat ik in feite de hele tijd loop te remmen. Tenslotte moet je hard rennen en dan ook nog in de juiste houding, ook dat wil niet erg. Ik denk dat ik vanmorgen niet meer dan vijf of zes pogingen heb gedaan en ik was helemaal nog niet moe ook dus ik had eigenlijk dolgraag door willen gaan. Maar tja de wind he. En er moest theorieles worden gevolgd, ook een oefening in geduld.

Het leukste van parapentecursus vind ik nog wel dat mijn leeftijd mooi wegvalt. Ik voel me weer precies hetzelfde als achtentwintig jaar geleden bij het introdcutieweekend zeilvliegen. Gretig als een puppy. Ik wil alles doen en alles leren en alles oefenen en als het niet meteen lukt moet ik me beheersen om niet te gaan stampvoeten. Ik heb geen idee hoe snel of traag ik ben in vergelijking met anderen, ik vind elke minuscule vooruitgang heerlijk, ik heb totaal vertrouwen in de instructeurs. Met zeilvliegen probeer ik al jaren om die houding terug te vinden maar het lukt me niet meer, ervaring betekent het verlies van zulke onschuld. Iets kunnen is leuk, maar iets nieuws leren is misschien nog wel veel leuker.

PS ik draag mijn Pipi Langkous blouse van Coen en Cornelia, dus mij kan helemaal niks gebeuren :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten