30 december 2013

66 km



Ik was nog net op tijd om me op te geven voor de alternate launch, zodat ik als vierde startte. Bijna anderhalf uur voor de startgate opende, maar na bijna vijftig wedstrijden begin ik eindelijk te leren dat het heel veel belangrijker is om ver te vliegen, dan om punten te scoren. Nou was het wel een blauwe dag met een ontzettend laag plafond (rond één uur ging het niet verder dan 1300 meter, bij een grondhoogte van 250 meter!) dus helemaal wijs was het nou ook weer niet om op m’n eentje op koers te gaan, maar ik wilde persé niet nog een keer in de startcirkel uitzakken.
Ik draaide met Nils, Rohan en Mark de inversie in, waar het echt reteturbulent was. Met alle horrorstories over shearlayers, en de weersvoorspelling met oostenwind beneden en zuidwestenwind boven in m’n achterhoofd, durfde ik niet te blijven rondhangen en ik begon aan de taak. Zoals zo vaak zakte ik eerst bijna uit, vond toen een goeie bel en kreeg daarmee wat vertrouwen in de taak. Het was niet heel erg moeilijk, in een hogedrukgebied zijn de bellen niet goed georganiseerd of hoog maar wel overal, want er is geen schaduw om de grond af te schermen. Heel langzaam, tot de inversie draaiend in absoluut ieder piepje dat ik tegenkwam, maakte ik afstand. Ik dreef het Parkes-luchtruim in, maar toevallig hadden ze net de sportsclass-taak dwars over Parkes gezet dus ik wist dat het niet verboden was. Terwijl ik aan het cirkelen was, kwam er een groep van twaalf vogeltjes (Australiasian grebe,Tachybaptus novaehollandiae?) aanvliegen. Ze draaiden met z’n allen twee volledige cirkels om mij heen, voordat ze collectief wegvlogen naar betere stijg. Gaaf!
Even later stond ik aan de grond, en net toen ik klaar was met inpakken en naar de weg begon te lopen, kwam Pete er al aan om me op te halen. Vervolgens moesten we helemaal terug om Ebbs op te gaan halen (hihi heb ik ‘m mooi d’ruit gevlogen, Ebbs is bijzonder onaardig dus dit was een fijne overwinning) en daarna naar goal voor Vic en Cameron. Tegen twaalf uur kwam ik thuis waar ik een blij team kiwi’s aantrof. Paris, Conrad en Jonas staan in de top-vier en vliegen iedere dag samen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten