12 augustus 2018

Als je alleen nog maar kan zien wat er niet goed gaat



Met Peter, Klaus en Markus op de fiets naar Spitzbühel, iets minder gestresst in de stoeltjeslift omdat ik nu wist wat de bedoeling was, maar toch. Op de start zag het zwart van de mensen, daar hou ik helemaal niet van. Doe mij maar een stille ochtend met fluitende vogeltjes en het geluid van latten die in het doek geschoven worden. Ik werd er stikzenuwachtig van. Achteraf, toen ik na m’n landing weer eens niet op kon houden met huilen begreep ik dat dat publiek ook een soort externe rechter is, een gesublimeerde vorm van mijn innerlijke boze stem: hoe kan je nou toch zó ontzettend slecht vliegen? Waarom ben ik zo waardeloos in alles wat ik het allerliefste doe?  Peter begreep er niks van, dacht dat ik het hem kwalijk nam dat hij ons niet op de beste dag op de beste plek had gebracht. Maar het is juist het tegenovergestelde: ik krijg de kans om supergaaf te vliegen en alles wat ik doe is uitzakken, keer op keer op keer.
Doggie, Klaus en Scott zakten ook uit, en Peter landde omdat zijn basebar bij Campitello gebroken was en tape kennelijk onvoldoende werkte! Natuurlijk zit er een kabel in, maar toch, ik zou nevernooitniet starten met zo’n wiebelig A-frame. Hij landde perfect en uiteindelijk kwam Viv ook nog eens naar beneden. Viv is de absolute winnaar van de week, hij vliegt zich het schompes, landt perfect, en geniet enorm van zijn eerste keer in Europa. Jammer dat hij z’n vrouw mee heeft genomen die hem belt om te zeggen dat hij snel na het landen naar huis moet komen omdat zij zich verveelt.
Peter en Klaus hebben allebei een camper-VW en nadat ze die hadden opgehaald werd er spagetti gekookt en koud bier uit de ijskast getrokken. ’s Avonds in de pizzeria een heftige discussie over wetten en regels, heerlijk. Peter haalde vliegregels en brevetvoorwaarden door elkaar – net zoals veel mensen verkeersregels en de voorwaarden voor je rijbewijs door elkaar halen. Doggie begreep de subtiliteiten van aansprakelijkheid en criminaliteit niet, en hij verwacht van een commercieel bedrijf dat die hem op de geldende wetgeving wijzen. Altijd goed om me te realiseren dat het niet ieders vak is, regulering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten