Petr Polach helemaal klaar voor de start |
Dezelfde start, minder wind, en een goeie blik op het
bombout veldje in Cervicio en geen pijn meer in m’n been. Ik besloot te
vliegen, zo’n kans om in zo’n waanzinnig schitterend gebied te vliegen krijg je
niet gauw meer. Maar terwijl we zaten te wachten kwam Pedro bezorgd naar me
toe. Hij waarschuwde voor de dalwind later in de middag (ik ben altijd een
vroege starter geweest maar nu moet ik eerst de deelnemers de berg af mikken en
kan ik pas daarna opbouwen) en de bijbehorende turbulentie. Pedro kent mij goed
als piloot en hij wees er terecht op dat ik de laatste tijd bijzonder weinig
gevlogen heb, wat het niet makkelijker maakt om een klein turbulent aflopend
veldje te gebruiken, en in de buurt is echt niks anders.
Veel piloten geven ongevraagd advies, en vaak is dat
vervelend. Ik denk omdat het vaak niet helemaal alleen voortkomt uit
bezorgdheid – iemand bevestigt ook erg z’n senioriteit door een ander uit te
leggen hoe ze wel of niet zou moeten vliegen. Maar Pedro was volkomen oprecht
en zijn argument klopte ook, ik wist dat hij gelijk had en nog voordat ik
bewust het besluit nam om inderdaad niet te vliegen, voelde ik m’n ogen prikken.
Teleurstelling, over deze gemiste kans, maar vooral over mezelf, over de vrouw
die ik aan het worden ben. Niet langer de onbevangen enthousiaste goeie piloot
die altijd eerst vliegt en dan zich afvraagt of het eigenlijk wel veilig is,
maar een krakkemikkige en voorzichtige, snel bange piloot. Wedstrijdvliegen is
echt heel erg voorbij.
De startomstandigheden waren slecht: heel hoog en nauwelijks
wind. Af en toe zelfs een kleine dusty, en wie al in de lucht was kwam niet
makkelijk omhoog. De start werd een paar keer gesloten en er was hier en daar
een push, wat allemaal niet bijdraagt aan een fijn begin van een taak. De
meeste piloten gedroegen zich voorbeeldig, op een enkele puberale Zwitser na,
allemaal in hun harnas en ingehaakt in de zweterige hitte in een lange rij,
zonder klagen of ongeduld. Maar toen we éénmaal beneden in ons apartement
waren, deze keer eindelijk eens dichtbij, appte Tina dat ze allemaal in
Greifenburg landden vanwege de barre omstandigheden bij forse noordenwind. Ik
gooide m’n SUP-spullen in de auto en toog op weg naar het meer, maar halverwege
bedacht ik me toen ik op de livetracker zag dat er toch nog een hoop naar goal
vlogen. Ik reed door naar Hermagor waar een deel van m’n vriendjes boos was
over de gevaarlijke taaksetting en het slechtste pre-WK sinds we ons kunnen
herinneren, terwijl een ander deel van m’n vriendjes Suan verdedigde en
enthousiast is over de condities en vindt dat mensen die over onveiligheid
zeuren gewoon geen goeie piloten zijn. Ik heb het nooit fijn gevonden om me in
dat soort discussies te mengen, maar nu is het helemaal vervelend. Ik ben als
staflid aan de organisatie verbonden en ik trek vooral op met de Oostenrijkers.
We hoopten ergens gezellig wat te eten maar ik raakte
bekneld tussen een heel dronken Petr en een volkomen laveloze Noor met een
ongelooflijk saaie avond als gevolg. Terug naar de auto kwam ik de drinkende
Aussies tegen maar die waren zo heftig aan het bitchen over de wedstrijd dat ik
liever vertrok. Corinna’s tekst op facebook lijkt me volkomen terecht maar man
wat is het vervelend om in zo’n discussie betrokken te raken. Jamie moet wel,
als CIVL vertegenwoordiger, en we bespreken de toestand eindeloos in de privacy
van m’n auto. Voor mij is het een extra bevestiging dat ik geen steward of
jurylid wil worden. Scorekeeper is al erg genoeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten