Kronplatz bereik je ook alleen met een lift, maar dit keer
schuif je de vleugel buitenop een gondel, op een speciaal geprepareerd houten
rekje. Los. Dus je kan alleen maar bidden dat de lege gondels met de vleugels
niet al te veel slingeren. Toen we bovenop (2300 meter) stonden was het flink
bewolkt en de wind stond negentig graden cross, maar in de verte zagen we een
beetje blauw en het kwam snel onze kant op. Nadat we tien minuten zon hadden gehad, te kort bleek even later,
startte ik of liever gezegd stortte ik mezelf de diepte in. Geen fraaie start
waardoor ik vrij gespannen ver van de wand weg bleef. Peter had ons bezworen om
naar de zuidkant te vliegen, zodat je heel zeker het landingsterrein bij de
auto niet meer kon halen, maar hij beloofde dat er echt goeie velden waren in
het dal onder de zuidwand. Op hoop van zegen gleed ik eindeloos door en pas
voorbij het museum vond ik wat, maar dat was dan weer zo turbulent dat het me
tegen de berg aan dreigde te duwen dus ik draaide weg. Daarmee verloor ik het
helemaal en ik gleed verder. Een forse oversteek naar de uitlopers van de hoge
rotsen, nog niks. Een roofvogel diep onder me, nog niks. Ik besloot naar het
landingsterrein te vliegen zodat ik hoog genoeg aan zou komen om de boel goed
te bekijken en een paar minuten later stond ik aan de grond. Niet netjes, ook
al was het een gigantisch veld, en ik stond te balen om de gemiste kans terwijl
ik de mannen allemaal hoog over de ridge zag draaien.
Toch landde Doggie kort daarna, en Scot. Peter en Viv vlogen
wel een mooi uur en zij landden niet al te ver van de auto’s zodat er voor ons
niks anders te doen was dan wachten. Dat werd een lang gesprek op een bloedheet
terrasje met veel bier. Het is makkelijk praten met Doggie, hij is net zo open
als ik en het is een leuke vent. Geen toppiloot maar hij heeft wel veel
verstand van de technische kant van vliegtuigen, hij geeft les als gyrocopter
instructeur. En hij kent Cameron en Conrad en anderen, ik merk dat ik het ook
wel erg fijn vind om iemand te spreken die voor mij belangrijke mensen kent. En
de klokken gelijk zetten over de rest van het gezelschap, met mate natuurlijk
want het zijn zijn maten en ik kom er maar net bij. Zijn Zuid-Afrikaanse on-off
vriendin Tanse die weduwe is en daardoor nooit een scheiding heeft doorgemaakt.
De schriele Scot die enorm fussy is als er eten besteld moet worden en
langdradige vliegverhalen vertelt. Kiwi Viv, getrouwd met een bijzonder
onaangename Vietnamese dame die volstrekt niet te verstaan is. We hebben het
over John Smith die met Lisa een zelfde soort stel leek als Koos en ik waren,
en nu toch ook uit elkaar. Over Jonny die zich ontzettend kinderachtig gedroeg,
alweer, omdat hij er niet mee om kan gaan dat we in Europa niet weten dat de
zon uit z’n reet schijnt. Over Christian Cziech die bijna net zo mooi vliegt als
Adam Parer en ook net zo’n gentleman is. En stugge en boertige Manfred, één van
de beste piloten aller tijden die al drie-en-vijftig jaar, vierentwintig uur
per dag, met vliegen bezig is.
In de bus klets ik met Peter, over vliegen en bergbeklimmen.
Hij klimt al 35 jaar met Markus en zonder zijn vriend zou hij er meteen mee
stoppen. Hij gaat alleen vliegen als de condities ideaal zijn – dat krijg je
ervan als je middenin één van de schitterendste vlieggebieden op aarde woont.
Vannacht is hij met z’n zoon vertrokken voor een hike & fly dus we moeten
vandaag zien dat we de vleugels goed naar boven krijgen zonder hem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten