27 maart 2013

De wereld op z'n kop








Vandaag is het al helemáál niet vliegen: de wind is harstikke noordelijk, iedereen is aan het werk en voor inland zou het sowieso te hard zijn volgens mij. Dus de dag begonnen met twintig baantjes in de ocean pool, een uurtje facebooken, beetje lezen in de hangmat en toen naar de Hunter wetlands. Je mag er overal met je fiets rondrijden, gewoon de fiets door het entreegebouw, de draaihekjes en de trap. Alles is hier tegenovergesteld aan thuis: fietsen op de stoep wordt aangemoedigd, en niemand maakt bezwaar als je over de voetpaden in zo’n omheind park fietst. Integendeel, er is altijd wel een meneer in een uniform die daar de boel onderhoudt, een vrijwilliger waarschijnlijk, die z’n golfkarretje even stilzet om een babbeltje te maken.
Het park was prachtig, er zouden meer stadsparken zo ‘natuurlijk’ mogen zijn. Helaas was er ook een stukje tropisch regenwoud inclusief heel veel muggen, die ik hier natuurlijk niet kon doodslaan aangezien het hun reservaat was.
Na een uur of twee had ik het wel gezien, en herhaalde ik m’n niet-vlieg-routine maar weer: beetje lezen in de hangmat, beetje zwemmen in de golven. Op het strand kwam ik Drew tegen die was wezen surfen, en misschien ook wel Ricky alleen had ik m’n lenzen niet in dus ik wist niet zeker welk gezicht er precies onder de kite hing.
’s Avonds clubavond, met alleen het bestuur, Hairy Karl, Frans, Tony met een student, Splint en dinges, Ward, Selmsy en ik. Hoe minder mensen hoe langer de vergadering want niemand zit serieus voor. De bizarre verhouding in dit land met fietsen bleek maar weer eens: fietsers moeten/mogen (?) gebruik maken van het voetpad dat over Dixon start loopt, en nou wil de fietserslobby er een railing langs omdat ze misschien zouden kunnen vallen. Fietsers hebben hier geen zelfrespect. Ze laten zich helmplicht gevallen, ze vallen voetgangers lastig en tegelijk worden ze, als het om verboden en boetes gaat, als gemotoriseerd verkeer behandeld. En dan zijn ze ook nog eens benauwd om te vallen!
Toen ik vanmorgen terugkwam van het zwemmen viel me op dat er altijd wat mensen rondjes fietsen in de oval. Met een helm op. Langzaam, want serieus hard wielrennen gebeurt hier nooit. Dus kennelijk is het bedoeld als exercise. In plaats van naar je werk en naar de winkel te fietsen, doen ze hier rondjes over de renbaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten